Wednesday

No.22- Cahaya Ketika Kelahiran Rasulullah



Seorang non-Muslim mengatakan bahawa ia dilaporkan dalam Ibn Hishaam 166 bahawa apabila Rasulullah صلى الله عليه وسلم, dilahirkan, cahaya keluar dari faraj Aminah.

Segala puji bagi Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ , Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ dan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم adalah hamba dan RasulNya.

Dilaporkan dalam beberapa riwayat bahawa terdapat cahaya di sekitar kelahiran Rasulullah dan beberapa riwayat menyatakan bahawa istana Shaam (Levant/Greater Syria) dinyalakan kerana kelahiran baginda.

Ibnu Hajar berkata dalam Fat'h Al-Baari:

“Di antara tanda-tanda kenabian yang muncul pada kelahiran Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan selepas kelahiran baginda ialah apa yang diriwayatkan oleh At-Tabaraani daripada 'Uthman ibn Abi Al-'Aas Ath-Thaqafi, dari ibunya, bahawa dia pergi kepada Aminah. rumah, ibu Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan dia menceritakan bahawa ketika dia [Aminah] sedang bersalin (iaitu bersalin), 'Saya melihat bintang-bintang yang semakin dekat dengan saya sehingga saya fikir mereka akan jatuh ke atas. saya; dan apabila dia bersalin, keluarlah cahaya daripadanya yang menerangi seluruh rumah.’”

Hadis ini disokong oleh hadis lain yang diriwayatkan oleh Al-Irbaadh ibn Saariyah, yang berkata:


“Saya mendengar Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

‘(Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ telah menulis dalam kitab yang Terpelihara) bahawa Aku adalah Hamba Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ dan Penutup Nabi-Nabi semasa Adam belum dicipta. Aku akan memberitahu kamu tentang hal itu: Aku (hasil dari) doa ayahku Ibrahim (Abraham), kabar gembira yang disampaikan oleh Isa tentangku, dan penglihatan yang ibuku lihat – seperti apa yang dilakukan oleh semua ibu para Nabi. lihat – dan bahawa ketika ibu Rasulullah صلى الله عليه وسلم melahirkannya, dia melihat cahaya yang menerangi istana Levant.”

 [Ahmad - Ibn Hibban dan Al-Haakim menilainya Sahih (bunyi)]


Hal yang sama telah disebutkan dalam hadis Abu Umaamah رضي الله عنه yang diriwayatkan oleh Ahmad, dan Ibnu Ishaq meriwayatkan hal yang sama dari Thawr ibn Yazid, dari Khalid Ibn Ma'daan, dari Sahabat Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan dia berkata, "Basra di negeri Levant menyala untuknya (untuk cahayanya)."

Dalam Al-Bidaayah wan-Nihaayah, Ibn Katheer, setelah menyebutkan beberapa riwayat ini, berkata, “Riwayat-riwayat ini mengharuskan bahwa ketika dia mengandungnya, dia bermimpi bahawa cahaya keluar darinya yang menerangi istana-istana Levant, dan apabila dia melahirkannya, dia melihat dengan matanya sendiri realisasi mimpi ini, sama seperti dia telah melihatnya sebelum itu.

Tiada gelaran yang wajib kita gunakan apabila menyebut ibu bapa Rasulullah صلى الله عليه وسلم mahupun perkataan. Kami mendapati bahawa apabila ulama biografi dan seumpamanya bercakap tentang ibu bapa Nabi, mereka menyebut mereka dengan menyebut nama dan nama keluarga mereka tanpa menggunakan sebarang gelaran sebelum nama mereka.

Dari riwayat ibunya…

Ibu yang dihormati, Hazrat Amina, yang dianggap layak mendapat penghormatan yang begitu unik yang tidak pernah dimiliki oleh ibu lain, menggambarkan saat yang membahagiakan itu seperti berikut:

"Seseorang datang ke arah saya dalam mimpi saya pada bulan keenam kehamilan saya dan berkata:

“Wahai Aminah! Ketahuilah bahawa anda hamil kepada orang yang paling baik di alam semesta. Apabila kamu melahirkannya, namakan dia Muhammad dan jangan beritahu sesiapa pun!”

“Kemudian tibalah masa untuk bersalin. Bapa mertua saya, Abdulmuttalib, sedang pergi menunaikan haji. Saya berada di rumah. Tiba-tiba aku terdengar satu suara. Saya berasa seolah-olah saya akan cair dengan seram. Ia ada di sana. Seekor burung putih muncul dan datang kepada saya; dan ia menepuk belakang saya dengan sayapnya. Saya tidak berasa takut atau cemas sejak itu.”

“Saya sempat melihat sekeliling. Mereka menghidangkan saya sirap dalam jag putih. Sebaik sahaja saya meminumnya, saya diliputi oleh lautan cahaya.”

“Dan Muhammad dilahirkan...”

Ibu Pendeta menceritakan tentang kelahiran sesudahnya seperti berikut:

“Saya melihat bendera di timur, bendera di barat dan bendera di Kaabah. Kelahiran telah berakhir. Saya memandang bayi itu. Beliau dalam keadaan sujud dan jarinya diangkat ke langit. Kemudian awan putih turun dan membedung bayi itu. Saya mendengar suara:

“Tunjukkan kepadanya timur dan barat, tunjukkan kepadanya lautan, agar makhluk mengenal Muhammad dengan namanya, sifat-sifatnya dan wajahnya.”

Kemudian awan itu hilang.”

Juga pada malam yang sama, Ibunda Aminah melihat cahaya ilahi dan dalam kecerahan cahaya itu, dia melihat istana dan rumah besar di Damsyik.

Pemerhatian oleh Bidan Syifa dan Fatimah

Pada masa Tuhan Semesta Alam (Nabi Muhammad) dilahirkan, Shifa yang merupakan ibu Abdurrahman bin Awf dan Fatima yang merupakan ibu Uthman bin Abul'l As berada bersama-sama dengan ibu yang dihormati. Shifa, yang merupakan salah seorang bidan, menggambarkan pemerhatiannya ketika itu seperti berikut:

“Saya berada di sana ketika Rasulullah dilahirkan. Saya segera datang ke sana untuk mendapatkan bantuan. Saya mendengar suara: "Semoga rahmat Allah ke atasnya." Jarak antara timur dan barat dipenuhi dengan cahaya ilahi. Dan saya melihat beberapa istana Byzantine dalam cahaya itu. Kemudian aku memeluk Rasulullah dan mula menyusukan baginda. Saya mula menggeletar dan hampir pengsan. Bayi itu hilang di hadapan mata saya. Sebuah suara bertanya: ‘Ke mana dia pergi?’ Seorang lagi menjawab: ‘Mereka membawanya ke timur.’

“Saya tidak pernah melupakan kata-kata itu: Oleh itu, sebaik sahaja Rasulullah mengisytiharkan kenabiannya saya pergi kepadanya dan menerima imannya bersama-sama dengan orang-orang Islam yang pertama.”(1)

Saya berada di sana ketika Rasulullah dilahirkan. Saya segera datang ke sana untuk mendapatkan bantuan. Saya mendengar suara: "Semoga rahmat Allah ke atasnya." Jarak antara timur dan barat dipenuhi dengan cahaya ilahi. Dan saya melihat beberapa istana Byzantine dalam cahaya itu. Kemudian aku memeluk Rasulullah dan mula menyusukan baginda. Saya mula menggeletar dan hampir pengsan. Bayi itu hilang di hadapan mata saya. Sebuah suara bertanya: ‘Ke mana dia pergi?’ Seorang lagi menjawab: ‘Mereka membawanya ke timur.’

“Saya tidak pernah melupakan kata-kata itu: Oleh itu, sebaik sahaja Rasulullah mengisytiharkan kenabiannya saya pergi kepadanya dan menerima imannya bersama-sama dengan orang-orang Islam yang pertama.”(1)

“Ketika saya masih kecil, ibu saudara saya membawa saya kepada Nabi (SAW) dan berkata:

‘Ya Rasulullah, ada rasa sakit pada kaki anak saudaraku.’”

“Rasulullah menepuk kepalaku dengan tangannya dan berdoa untukku. Kemudian, dia mengambil wuduk. Saya minum air wuduk. Kemudian aku berdiri di belakangnya dan aku melihat meterai kenabian di antara bahunya; ia sebesar butang besar khemah (atau telur ayam hutan).”

Menggambarkan Rasulullah saw, Hazrat Ali r.a. berkata: "Jarak antara tulang belikat baginda adalah besar dan jelas sekali bahawa baginda adalah nabi terakhir dari penutup kenabian di antara tulang belikatnya."

Nota kaki:

1. Qastalani, Mawahibu’l-Ladunniya, 1/122.

2. Qadi Iyad, ash-Shifa, 1/267

3. Diriwayatkan bahawa Hazrat Adam, yang merupakan manusia pertama dan nabi pertama, juga dilahirkan dalam keadaan berkhatan. Selain itu, sumber mencatatkan bahawa nabi Set, Henokh (Idris), Nuh, Musa, Sulaiman, Syuaib (Yitro), Yohanes (Yahya) dan Hud (Eber) juga dilahirkan dalam keadaan berkhatan.

Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  knows best.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...