Saturday

No. 84- Mukjizat Doa Rasulullah ﷺ Agar Abdullah Ibn Abbas berilmu



Rasulullah agar Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه berilmu Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa, Ibn Abbas رضي الله عنه berkata:  Rasulullah pergi untuk menyahut seruan alam, maka, aku membawakannya air untuk berwudhu. . Apabila dia datang, dia bertanya, "Siapa yang membawa ini?"

Mereka berkata: Abdullah bin Abbas رضي الله عنه. Beliau berkata, “Ya Allah kurniakan kepadanya kefahaman yang luas tentang agama dan ajarilah dia ta ’weel (tafsir)”

[76 75 Dalaail An-Nabuwwa oleh Baihaqi Hlm. 153 76 Sahih Al-Bukhari Kitab Al-Wudhuu dan Sahih Muslim No. 138]

Abdullah bin Abbas رضي الله عنه adalah sahabat dan sepupu  Rasulullah. Nama Abdullah bin Abbas (ابن عباس)رضي الله عنه juga digunakan untuk membezakan beliau daripada Abdullah yang lain.

Abdullah bin Abbas رضي الله عنه seorang yang berilmu. Terdapat banyak hadis yang diriwayatkan melalui Abdullah bin Abbas رضي الله عنه.

Abdullah bin Abbas رضي الله عنه juga merupakan datuk kepada Imam Muhammad al-Abbasi yang menjadi bapa kepada seorang Imam Revolusi Abbasiyah iaitu Ibrahim al-Imam dan dua orang Khalifah Khalifah Abbasiyah iaitu Abu Abbas Abdullah As-Saffah dan Abu Ja'far Abdullah Al. Mansur.

Salah seorang sahabat Rasulullahﷺ yang paling rapat lahir ketika Rasulullah telah menjalankan dakwahnya selama 10 tahun.  Rasulullah berdoa untuk Abdullah bin Abbas رضي الله عنه. kecil yang menyediakan wudhu  Rasulullahﷺ di tengah malam:

"Ya Allah, berilah dia kepakaran dalam agama-Mu, dan ajarkanlah dia tafsir kitab-Mu."

Dalam kitab Fathul Bārī, Imam Ibnu Hajar Al-'Asqalani mencatatkan riwayat tentang Sayyidina Ibnu Abbas. Inilah sejarahnya:

حدثنا عبد الله بن محمد قال نا هاشم بن القاسم نا ورقَاءُ عن عبيد الله بن أبي يزيد عن إبن عباس: أنَّ النبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ دَخَلَ الخَلَاءَ، فَوَضَعْتُ له وَضُوءًا قالَ: مَن وضَعَ هذا؟ فَأُخْبِرَ فَقالَ: اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ في الدِّينِ

Maksudnya, “Abdullah bin Muhammad رضي الله عنه menceritakan kepada kami, dia berkata: “Hasyim bin Al-Qasimرضي الله عنه bercerita, Wirqa’ bercerita, dari Ubaidillah bin Abi Yazidرضي الله عنه, dari Ibnu ‘Abbas: “Sesungguhnya  Rasulullah masuk ke dalam bilik air (tandas), kemudian saya letakkan sebaldi air untuknya.”

Rasulullahberkata: "Siapa yang meletakkan ini?" Kemudian dia diberitahu (bahawa itu adalah Ibn 'Abbas). Lalu  Rasulullah bersabda: "Ya Allah, berikanlah kefahaman kepada Ibnu Abbas dalam agama." 

(Imam Ibnu Hajar Al-'Asqalani, Fathul Bārī bi Syarhi Shahīhil Bukhārī, [Beirut, Darur Rayyan lit Turats: 1986], juz I, halaman 294).

Kisah Abdullah bin Abbas رضي الله عنه.- 

Beliau adalah sepupu Rasulullah. Lahir tiga tahun sebelum peristiwa hijrah. Rasulullah antara yang menyambut kelahirannya. Rasulullah orang pertama melakukan tahnik kepadanya. Daripada kecil lagi, air liurnya sudah bercampur dengan air liur mulia Rasulullah dan itulah jua benda pertama yang masuk ke mulut Ibn Abbasرضي الله عنه.

Sejak mumayyiz lagi, beliau menjadi pembantu peribadi Rasulullah. Jika Rasulullah mahu berwudhu, beliaulah yang akan bawa bekas air untuk baginda. Jika Rasulullah mahu solat, beliau akan berdiri di belakang baginda untuk solat bersama. Jika Rasulullah mahu bermusafir, beliaulah yang akan menunggang di belakang baginda.

Rapat ke mana saja, ibarat bayang-bayang menemani tuannya.

Pada suatu hari, Rasulullah ajak beliau solat. Baginda minta Ibn Abbasرضي الله عنه berdiri di sebelahnya. Tetapi Ibn Abbasرضي الله عنه memilih untuk solat di belakang baginda. Rasulullah bertanya:

“Apa yang menghalangmu dari solat di belakangku wahai Abdullah…?”

Beliau menjawab:
“Engkau lebih layak untuk ditatap oleh mataku dan lebih mulia berbanding tubuhku disebelahmu wahai Rasulullah”

Maka Rasulullah mengangkat tangan ke langit dan berdoa
“Ya Allah! Berikanlah dia hikmah(kebijaksanaan).”

Berkat doa Rasulullah, beliau benar-benar menjadi seorang yang bijaksana. Diiktiraf sebagai ulama’ di kalangan sahabat. Menjadi tempat rujukan hadis dan berbagai ilmu walaupun umurnya sangat muda.

Kebijaksanaan Ibn Abbasرضي الله عنه terserlah dalam menyelesaikan krisis politik di zaman Saidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه. Hikmah yang ada pada dirinya membuktikan beliau bukan sekadar faham ilmu agama, tetapi juga ilmu politik. Ketika sebahagian umat Islam menolak kepimpinan Saidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه. sebagai khalifah yang dikenali sebagai golongan Khawarij, Ibn Abbasرضي الله عنه telah pergi menemui mereka dan bertanya apa yang mereka tidak puashati terhadap Saidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه.. Lalu mereka mengemukakan tiga alasan:

1. Tidak bersetuju dengan kaedah tahkim.
2. Saidina 
Saidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه. memerangi Aisyah
رضي الله عنه. dan Muawiyahرضي الله عنه. tetapi tidak mengambil harta rampasan atau hamba tebusan.

3. Saidina Saidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه. tidak menggunakan gelaran Amirul Mukminin walaupun orang Islam telah membaiahnya.

Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنهberkata:

“Jika aku boleh menjawab semua ini dengan kitab Allah dan Hadis Rasulullah, apakah kamu akan kembali taat?”

Mereka menjawab: “Ya.”

Lalu Ibn Abbas رضي الله عنه menjawab satu persatu.

“Pertama, tentang tahkim. Allah SWT telah berfirman:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَقْتُلُوا۟ ٱلصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌۭ ۚ وَمَن قَتَلَهُۥ مِنكُم مُّتَعَمِّدًۭا فَجَزَآءٌۭ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ ٱلنَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِۦ ذَوَا عَدْلٍۢ مِّنكُمْ هَدْيًۢا بَـٰلِغَ ٱلْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّـٰرَةٌۭ طَعَامُ مَسَـٰكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًۭا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِۦ ۗ عَفَا ٱللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ ٱللَّهُ مِنْهُ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌۭ ذُو ٱنتِقَامٍ ٩٥

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membunuh binatang-binatang buruan ketika kamu sedang berihram. Dan sesiapa di antara kamu yang membunuhnya dengan sengaja, maka dendanya (menggantinya) dengan binatang ternak yang sama dengan binatang buruan yang dibunuh itu, yang ditetapkan hukumnya oleh dua orang yang adil di antara kamu,

[Al-Ma’idah:95]

“Aku bertanya kalian demi Allah, mana satukah lebih penting antara melantik orang untuk berhukum demi menjaga darah dan nyawa mereka, serta memelihara hubungan mereka, ataupun melantik orang untuk berhukum tentang seekor arnab yang berharga suku dirham?”

Jawab mereka:
“Tentulah memelihara nyawa orang.”

Tanya Ibn Abbasرضي الله عنه lagi:

“Jadi adakah kita telah selesai bab ini?”

Jawab mereka:
“Ya selesai..”

Ibn Abbasرضي الله عنه meneruskan jawapan,

“Adapun yang kedua, tentang tidak mengambil rampasan atau tebusan. Adakah kalian redha menjadikan Ibumu (Ummul Mukminin) Aisyahرضي الله عنه sebagai hamba tebusan dan menjadi halal untukmu sebagaimana halalnya hamba-hamba sahaya lain?”

ٱلنَّبِىُّ أَوْلَىٰ بِٱلْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَـٰتُهُمْ ۗ وَأُو۟لُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍۢ فِى كِتَـٰبِ ٱللَّهِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُهَـٰجِرِينَ إِلَّآ أَن تَفْعَلُوٓا۟ إِلَىٰٓ أَوْلِيَآئِكُم مَّعْرُوفًۭا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِى ٱلْكِتَـٰبِ مَسْطُورًۭا ٦

“Jika kalian berkata ya, maka kalian boleh menjadi kufur...Jika kalian berkata dia bukan ibu kalian, juga boleh menjadi kufur kerana Allah berfirman:..Dan isteri-isterinya (Nabi) adalah menjadi ibu mereka (orang Islam).. “

[Al-Ahzab:6]

Kemudian Ibn Abbasرضي الله عنه bertanya:

“Adakah kita telah selesai bab ini?”

Jawab mereka:
“Ya selesai..”

Sambung Ibn Abbasرضي الله عنه:

“Yang ketiga pula adalah berkait tentang tidak menggunakan gelaran Amirul Mukminin. Dalam peristiwan Sulh Hudaibiah ketika Rasulullah menyuruh tulis namanya dalam perjanjian sebagai Muhammad Rasulullah, orang musyrikin enggan kerana tidak percaya kerasulannya. Baginda akur dengan keengganan musyrikin tetapi baginda menjawab: “Demi Allah aku tetap Rasulullah walaupun kamu mendustakanku.”

Kemudian Ibn Abbasرضي الله عنه bertanya:

“Adakah kita telah selesai bab ini?”

Jawab mereka:
“Ya selesai..”

Kesan dari jawapannya itu, seramai 20000 orang umat Islam kembali taat kepada Khalifah Saidina Ali Ibn Abu Talib  رضي الله عنه. Hanya tinggal sekitar 4000 orang sahaja yang masih berdegil.

Sepanjang umur Ibn Abbasرضي الله عنه. dihabiskan dalam bidang ilmu. Sewaktu muda beliau banyak menghabiskan masa menuntut ilmu. Di hujung usia beliau menyampaikan ilmu pula. Beliau juga menjadi penasihat utama beberapa orang khalifah. Setiap kali diadakan majlis ilmu di rumahnya, bukan sahaja rumahnya sesak, tetapi semua jalan-jalan ke rumahnya turut dipenuhi lautan manusia sehingga tidak dapat dilalui.

Ibn Abbasرضي الله عنه. bukan sekadar berilmu, tetapi juga kuat beramal dan beribadah dengan ilmunya. Ibn Mulaikah pernah memberitahu pada satu malam ketika baru sampai dari Mekah ke Madinah, mereka semua tidur keletihan tetapi Ibn Abbasرضي الله عنه. berqiamullail. Aku mendengar Ibn Abbas mengulang-ulang satu ayat:

أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ ۖ فَإِذَا جَآءَ ٱلْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَٱلَّذِى يُغْشَىٰ عَلَيْهِ مِنَ ٱلْمَوْتِ ۖ فَإِذَا ذَهَبَ ٱلْخَوْفُ سَلَقُوكُم بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى ٱلْخَيْرِ ۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا۟ فَأَحْبَطَ ٱللَّهُ أَعْمَـٰلَهُمْ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرًۭا ١٩

"Dan (apabila sampai ajal seseorang) datanglah “Sakaratulmuat” membawa kebenaran: “Inilah perkara yang engkau selalu mengelak diri daripadanya!”
[Qaf:19]

Dalam keadaan menangis dengan suara yang kuat, ayat tersebut terus diulang-ulang hinggalah masuk waktu Fajar.

Beliau hidup hingga ke usia 71 tahun. Ketika meninggal dunia, beliau disembahyangkan oleh anak Sayidina Ali Ibn bu Talibرضي الله عنه. ,Muhammad bin Hanafiah, dan jenazahnya diuruskan oleh saki baki sahabat yang masih hidup serta para tabiin besar. Ketika pengkebumian, terdengar satu suara membacakan firman Allah:

وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَـٰرَهُمْ وَأَمْوَٰلَهُمْ وَأَرْضًۭا لَّمْ تَطَـُٔوهَا ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ قَدِيرًۭا ٢٧

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًۭا جَمِيلًۭا ٢٨


“Wahai jiwa yang tenang...Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau redha dan diredhai tuhan...Maka masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaKu (yang berbahagia)..Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! “

[Al-Fajr:27-30]

Hingga ke hari ini, kata-kata Ibn Abbasرضي الله عنه. menjadi sandaran utama alim ulama dalam mehamami nas al-Quran dan Hadis. Walaupun beliau telah lama meninggal, ilmunya tetap hidup sampai hari kiamat.

Mulia manusia kerana ilmu. Harga manusia adalah pada ilmu dan amalnya. Ibn Abbasرضي الله عنه. dimuliakan penduduk dunia, juga dimuliakan penduduk langit.


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...