Sunday

No 66. Mukjizat Ganjaran Baik Atau Hukuman Pedih

Antara nubuwatan Al-Quran adalah ayat berikut

Orang Arab padang pasir suka berperang dan merompak dan itulah tujuan utama atau motif berperang untuk menang dan mendapat rampasan perang. Tujuan kegemaran mereka berperang walaupun atas sebab-sebab yang remeh itu lebih utama dan dipandang lebih baik dan dianggap lebih mulia. Seolah-olah perlakuan itu tidak perlu dirasakan jahil, itulah tahap famahaman tentang kemanusian dalam kehidupan mereka yang di sifatkan sebagai satu tahap kejahilan yang besar..  

Seperti orang-orang jahil, mereka menyifatkan apa juga bentuk penyebab mesti berperang walau dengan alasan yang remeh dan kecil sekali pun mereka akan terus berperang dan mencari gaduh tanpa sedikit pun memikirkan keburukan perlakuan mereka. Mereka akan memilih untuk berperang dan mendapatkan harta atau hasil rampasan secara mudah yang menjadi punca pendapatan dalam menjana wang untuk diri mereka bagi menentu  kesinnabungan hidup. . 

Tetapi  begaimana pun keadaan, mereka harus dididik, dan mereka dididik kepada idea-idea disiplin yang lebih tinggi, pengorbanan diri, dan para sahabat  berusaha keras untuk satu tujuan agar kaum Badwi, menerima hidayah Allahﷻ. Walaupun mereka dilaporkan menentang dalam perarakan yang menuju ke Hudaibiya, di mana terdapat bahaya tetapi bukan prospek rampasan, mereka dijanjikan,jika mereka belajar disiplin, untuk dibenarkan mengikuti Panji Islam di mana terdapat pertempuran yang nyata dengan hebat. dan tentera yang tersusun rapi. 

Mereka diberitahu, "Kamu akan pergi berperang jika kamu belajar disiplin, bukan untuk rampasan rampasan, tetapi untuk tujuan yang besar dan mulia. Kerana jika lawan kamu tunduk kepada Aqidah, tidak akan ada pertempuran dan tidak ada rampasan. Al-Quran 'an berkata: 

"Katakanlah kepada orang-orang Arab padang pasir yang tertinggal: 

A016

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tidak turut berjuang (bersama-samamu) dari kalangan kaum-kaum Arab Badwi: "Kamu akan diajak menentang satu kaum (penceroboh) yang sangat kuat gagah supaya kamu memeranginya, atau mereka menurut perintah Islam (secara damai). Jika kamu taat (menjalankan perintah Allah ini), Allah akan mengurniakan kamu dengan balasan yang baik (di dunia dan akhirat), dan kalau kamu berpaling ingkar seperti keingkaran dahulu, nescaya Allah akan menyeksa kamu 

dengan azab yang tidak terperi sakitnya".


(Q. 48:16). 

Nubuwatan yang disebutkan di atas menjadi kenyataan dalam peperangan Parsi dan Byzantine.

Hubungan dengan Suku Arab (Badan Badwi)

Tahun kesembilan Hijrah (630-631) dikenali sebagai Tahun Delegasi (Sanat al-wufud). Penaklukan Makkah, penerimaan Islam seterusnya oleh suku Hawazin yang besar dan berkuasa, kedatangan suku Thaqif ke Madinah dari Taif dan mengikrarkan komitmen mereka kepada Rasulullah setahun kemudian, dan kejatuhan Arab utara di bawah pemerintahan Muslim dengan Kempen Tabuk menyebabkan puak-puak Arab yang tinggal di pelbagai bahagian di Semenanjung Arab menghantar delegasi ke Madinah untuk menyatakan taat setia mereka. Di antara perkembangan ini, di samping penaklukan Makkah, suku Quraisy menjadi Muslim dianggap penting. Dengan penerimaan Islam oleh Quraisy - yang mereka sangat mementingkan dan yang merupakan penentangan yang paling ketara terhadap umat Islam - puak Arab menilai semula kekuatan dan pendirian mereka sendiri dan mula memasuki Islam.

Surah Al-Quran yang bertajuk Al-Nasr menunjukkan masalah ini seperti berikut:


A001

"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad 

berjaya menguasai negeri Makkah),"


A002

"Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai", 




"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat"

(Al-Nasr, 110:1-3).

Delegasi yang datang ke Madinah bagi pihak suku mereka dan bertemu dengan Rasulullah menyatakan penerimaan mereka terhadap Islam, membai'at baik atas nama mereka sendiri dan atas nama suku mereka, ingin mempelajari agama dari Rasulullah yang menyampaikannya sendiri, dan kadang-kadang meminta supaya guru dihantar kepada ahli suku mereka. Di antara delegasi ini adalah wakil, seperti mereka dari suku Thaqif dan Hanifah, yang mengemukakan istilah yang tidak boleh diterima yang bertujuan untuk mengecualikan beberapa bentuk ibadah yang mendasari Islam dan mengelak beberapa larangannya, atau mereka yang hanya memikirkan kepentingan diri sendiri. Terdapat juga mereka, seperti yang disaksikan dengan orang Kristian dari Najran dan Bani Taghlib, yang menerima pemerintahan Islam dengan membayar cukai undi (jizya), tanpa menjadi Muslim.

Kedatangan delegasi ke Madinah memberikan peluang besar kepada Rasulullahﷺ untuk menyampaikan risalah Islam. Delegasi sedemikian diadakan di rumah para Sahabat seperti 'Abd al-Rahman ibn al-'Awfرضي الله عنه , Ramla binti Harith رضي الله عنه , Abu Ayyub al-Ansari رضي الله عنه , dan Khalid ibn Walid رضي الله عنه, atau kadang-kadang di kediaman Ashab al-Suffa رضي الله عنه (mereka yang yang tinggal di ruang depan Masjid Nabawi), atau di dalam khemah yang dipasang di halaman Masjid Nabawi. رضي الله عنه memberi kepentingan khusus kepada perwakilan, membaca dan mengajar Al-Quran kepada mereka, dan menerangkan kepada mereka asas-asas agama serta etika dan kod moralnya. 

Semasa delegasi dihantar dari Madinah dengan pelbagai hadiah, Rasulullah memberi mereka maklumat berkaitan perkara yang perlu mereka ambil kira, menugaskan pegawai untuk memungut cukai sedekah (zakat) dan jizyah atau untuk mengajar Islam, dan menyediakan dokumen bertulis berkaitan kepada perkara-perkara ini. Kunjungan delegasi ini menunjukkan bahawa suku-suku yang tinggal di pelbagai wilayah Arab telah menerima Islam dan, lebih-lebih lagi, mengiktiraf Madinah sebagai ibu kota Semenanjung Arab. Dalam karyanya, Ibn Sa’d menyebut bersama tujuh puluh satu delegasi yang datang dari pelbagai wilayah di Arab pada tahun ke-9 (630) dan ke-10 (631) selepas Hijrah dan memberikan maklumat berasingan mengenai setiap satu daripadanya.

Walaupun banyak puak Arab menjadi Islam, tidaklah boleh dikatakan bahawa Islam bertapak kukuh dalam puak Badwi seperti Ghatafan dan sub-puaknya, pertama sekali, serta Bani Hanifah dan Banu Asad. Dalam Al-Quran, orang Badwi yang memusuhi Rasulullah dan orang Islam dikritik, dan sikap negatif yang diterima oleh majoriti mereka telah dirujuk dengan perkataan a'rab (Arab Badwi).

 (Lihat At-Tauba, 9:90, 93-99, 101-102, 107-110, 120; Al-Ahzab, 33:20; Al-Fath, 48:11-17; Al-Hujurat, 49:14-18). 

Sejak Perang Khandaq dan seterusnya, orang Badwi mengambil pendirian yang jelas terhadap Islam. (Al-Ahzab, 33:20). Apabila Rasulullah berangkat untuk haji kecil (6/638), beliau menghantar berita kepada puak Badwi yang berjiran seperti Juhayna, Muzayna, Ashja’, dan Aslam, mengarahkan mereka untuk menyertainya; namun, kerana mereka belum sepenuhnya menghayati komitmen mereka kepada Islam dan Nabi, mereka gagal memenuhi arahan Rasulullah, meminta maaf selepas menunaikan haji 

(Lihat Al-Fath, 48:11-12, 16).

Situasi yang sama dialami semasa Kempen Tabuk. 

(Lihat At-Tauba, 9:90, 97, 107, 120). 

Dari tahun ketiga selepas Emigrasi dan seterusnya (624), pelbagai sub-klan Banu Ghatafan terlibat dalam beberapa serbuan dan pembunuhan, dan pengislaman suku ini menjadi dangkal direalisasikan hanya semasa Tahun Delegasi (9/630-631). . Oleh itu, selepas kewafatan Rasulullah, ketua klan Fazara ‘Uyayna ibn Hisn berpaling tadah dan bergabung dengan Tulayha ibn Khuwaylid, yang mengaku sebagai nabi. Selain itu, Bani Hanifah, yang majoritinya hidup sebagai Badwi, cuba menjauhkan diri daripada Islam. Delegasi suku ini, yang diketuai oleh Salama ibn Hanzala, datang ke Madinah pada tahun kesepuluh selepas Hijrah (631) dan menyatakan penerimaan mereka terhadap Islam. Mempunyai aspirasi politik dan ekonomi, bagaimanapun, ahli-ahli suku itu berpaling tadah pada masa Rasulullah sakit dan bergabung dengan Musaylima si Penipu, yang mengemukakan pembohongan bahawa Rasulullah telah menjadikan mereka pasangan kepada Kenabiannya.

Sebaliknya, sebagaimana Bani Asad – menyangka Rasulullah dan umat Islam telah kehilangan kekuatan selepas Perang Uhud – telah merancang untuk melancarkan serangan mengejut ke atas Madinah, semasa Perang Khandaq juga, mereka menyertai pakatan musuh. dengan satu unit di bawah pimpinan Tulayha ibn Khuwailid. Namun, pada tahun kesembilan selepas Hijrah (630), mereka datang ke Madinah dengan delegasi termasuk Tulayha, dipaksa untuk memberi gambaran bahawa mereka sebenarnya adalah orang Islam; mereka meminta bantuan kewangan akibat kebuluran dan meminta kebenaran untuk mengutip dan mengagihkan cukai sedekah sesama mereka. Atas sikap dan tingkah laku kasar mereka semasa ceramah ini, mereka mengutamakan kepentingan mereka sendiri, dan berpura-pura beriman walaupun mereka enggan beriman untuk membuat Rasulullah merasa bertanggungjawab terhadap mereka, ayat-ayat dari Al-Quran surah Al-Hujurat diturunkan (49:14-18).

Tulayha mengisytiharkan kenabiannya semasa Rasulullah sakit dan selepas itu memberontak pada zaman Khalifah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  , setelah mendapat sokongan individu daripada suku Badwi termasuk Fazara, Thybyan, Tay’ dan dan ‘Abs

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...