Ini adalah sebagai belas kasihan kepada Bangau supaya dia tidak menderita. Maka sahabat itu memulangkan anak ayam kecil itu ke tempat dia menjumpainya.

Perlunya Berbuat Baik  Kepada Burung & Haiwan.

Allahﷻ berfirman di dalam Al-Quran: "Dan, (Wahai manusia!) tidak ada (binatang) yang melata di bumi dan tidak pula seekor burung yang terbang dengan kedua sayapnya melainkan (yang demikian itu) spesies seperti kamu [umamun amthalu- kum — dalam beberapa sifat]."

(Surah 6 Surah / Al-Anam :Ayat 38)

Al-Qur'an yang Mulia menekankan bahawa walaupun spesies yang pada umumnya dianggap tidak penting layak untuk dianggap sebagai komuniti; tanpa mengira kegunaan atau ketidakberkesanan yang jelas. Burung juga mempunyai kehidupan individu dan sosial, seperti ahli komuniti manusia. Dalam erti kata lain, mereka adalah seperti komuniti dalam hak mereka sendiri dan mereka juga mempunyai hak. Islam mahu kita berfikir dan bertindak secara positif untuk menerima semua spesies sebagai masyarakat seperti kita dengan hak mereka sendiri dan bukan untuk menghakimi mereka mengikut kehendak dan keinginan kita sendiri.

Al-Quran menyebutkan komunikasi Nabi Sulaiman (saw) dan Nabi Daud (saw) dengan burung.

"Dan Sulaiman (Sulaiman) menggantikan Daud dan berkata: "Wahai manusia, sesungguhnya kami telah diajarkan perkataan burung (juga) dan kami telah diberikan segala-galanya. Tidak syak lagi, ini adalah karunia (Allah) yang nyata".

Dan tentera untuk Sulaiman (Sulaiman) telah dikumpulkan dari (semua jenis) jin, manusia dan burung. Maka mereka ditahan (dalam perkhidmatannya) untuk disiplin dan latihan."

(Surah 27 /Surah Al Naml, Ayat 16-17)

Maka Kami sahaja yang mengajar Sulaiman ([Sulaiman] jalan untuk membuat keputusan itu) dan memberkati mereka semua dengan akal dan pengetahuan. Dan Kami jadikan gunung-gunung dan burung-burung tunduk kepada (perintah) Daud. Mereka semua bertasbih (bersama-sama dengannya). Dan Kamilah yang melakukan (semua ini).

( Surah 21 / Surah Al-Ambiya : Verse 79 )

Terdapat tradisi yang menunjukkan bahawa Kekasih kita Rasulullahﷺ berkomunikasi dengan burung. Rasulullah ﷺ pernah memerintahkan umatnya untuk mengasihani burung. Rasulullah ﷺ pernah menegur sekumpulan sahabatnya yang telah mengambil anak burung dan ibu burung mengadu tentang mereka kepada Rasulullah ﷺ. Terdapat banyak kejadian dalam kitab-kitab tasawuf yang membicarakan tentang wali Muslim dan orang suci lain yang boleh bercakap dengan burung.

Seorang sahabat Rasulullahﷺ, Abu Darda رضي الله عنه pernah membeli burung pipit dari anak-anak dan membebaskan mereka dan pernah berkata, "Terbanglah dan jalani kehidupan yang bebas)"

Menyebabkan Kesusahan kepada Burung untuk tujuan hiburan adalah dilarang

Dilarang dalam Islam mencacatkan haiwan hidup, menghasut burung untuk berperang, dan meletakkan burung dalam sangkar sebagai sasaran dan mengikat burung hidup sebagai sasaran.

Dalam perjalanan Rasulullahﷺ bersama para sahabat, baginda telah meninggalkan mereka untuk seketika. Sebahagian daripada musafir itu melihat seekor burung bersama dua anaknya lalu mereka menangkap anak-anaknya. Burung itu datang dan mula mengembangkan sayapnya.

Kekasih Rasulullah ﷺ datang dan berkata: “Siapakah yang mendukacitakan anak-anaknya? Kembalikan anak-anaknya kepadanya.”

{Ruj. Sunan Abu Dawud , Vol 3,Hadith #902}

Abdullah meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ , semoga Allah ﷻ memberkatinya dan memberinya kedamaian, berhenti di suatu tempat dan kemudian seseorang mengambil telur burung dan burung itu mula mengepakkan sayapnya di sekeliling kepala Rasulullah ﷺ, semoga Allah memberkati baginda dan memberinya kesejahteraan.

Rasulullah ﷺ bertanya, “Siapakah di antara kamu yang telah mengambil telurnya?”

Seorang lelaki berkata, “Wahai!! Rasulullah ﷺ, aku telah mengambil telurnya.”

Rasulullah ﷺ bersabda, “KEMBALIKANLAH MEREKA DENGAN RAHMAT KEPADA BURUNG”

{Riwayat Imam Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad,Hadis #382}

Haram menjadikan sasaran burung yang diikat

Hadis #1

 Sa’id b. Jubair رضي الله عنه melaporkan bahawa: Saiyiduna Abdullah Ibn ‘Umar رضي الله عنه kebetulan melalui beberapa pemuda Quraisy yang telah mengikat seekor burung (dan menjadikannya sasaran) di mana mereka telah menembak anak panah. Maka tidak lama kemudian mereka melihat Saiyiduna Abdullah Ibn ‘Umar رضي الله عنه mereka bersurai.

Kemudian Saiyiduna Abdullah Ibn ‘Umar رضي الله عنه berkata: “Siapa yang melakukan ini? Rasulullah saw telah melaknat orang yang melakukan ini (iaitu menjadikan benda hidup sebagai sasaran kemahiran menembak seseorang)).

{Riwayat Imam Muslim, Kitab-us-Said wa’l-Dhaba’ih,Hadith #4946}

Hadis #2

Hisyam b. Zaid b. Anas b. Milik رضي الله عنه melaporkan: Saya mengunjungi rumah al-Hakam b. Ayyub bersama datuk saya Saiyidina Anas b. Milik,رضي الله عنه beberapa orang telah menjadikan seekor ayam sebagai sasaran dan memanahnya.

Kemudian Saiyiduna Anas bin Malik رضي الله عنه berkata (maksudnya): “Rasulullah ﷺ telah melarang menyasar binatang yang diikat (dengan anak panah dll)”.

{Diriwayatkan oleh Imam Muslim, Kitab-us-Said wa’l-Dhaba’ih , Hadith #4942}

Hadis #3

Saiyidina Abdullah Ibn ‘Abbas رضي الله عنه meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda (maksudnya): “Jangan jadikan sesuatu yang bernyawa sebagai sasaran dengan mengikatnya.

{Diriwayatkan oleh Imam Muslim, Kitab-us-Said wa’l-Dhaba’ih,Hadith #4944}

---------------------------------------------------------------------