Wednesday

No.32 - Mukjizat Ketika di Kepong Musyirikin Makkah – Di Gua Thur – Hijrah Ke Madinah.


Saat Paling Kritikal: Ketika Rasulullah dan Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه sedang dalam perjalanan ke Madinah, penunggang kuda Quraisy sedang mencari dua pelarian yang berlari ke atas padang pasir datang ke gua tempat mereka berdua berjongkok. Ini adalah detik paling kritikal dalam sejarah manusia. Dunia sedang menahan nafas dalam kecemasan ". Semua pemburu musyirikin yang berdiri di mulut gua hanya perlu melihat ke bawah di dalam gua, tetapi jaring di mulut gua meyakinkan mereka bahawa tiada siapa yang boleh berada di dalamnya. Ia adalah sesuatu ajaib melihat bagaimana Allah menolong Rasulullah. Al-Quran merujuk kepada peristiwa ini seperti di bawah:- 

"Di dalam gua, dia berkata kepada sahabatnya: 'Jangan berputus asa. Allah bersama kita".

"Allah menurunkan ketenteraman-Nya kepadanya dan mengutus untuk menolongnya pejuang-pejuang yang ghaib, sehingga dia mengalahkan orang-orang kafir dan meninggikan kalimah Allah. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

(Q.9:40).

Sejarah Lengkap Gua Thur;

Jabal Thur adalah sebuah gunung di Arab Saudi yang terletak di bahagian bawah Makkah di selatan daerah Misfalah. Tempat ini terkenal di kalangan orang yang menganut agama Islam kerana menempatkan Gua Thur yang terkenal. Juga dikenali sebagai Ghar Thur dan Ghar e Soor, Gua Thur mempunyai kepentingan keagamaan.

Menurut legenda Islam, gua ini adalah tempat Rasulullah dan sahabatnya Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه berteduh ketika melarikan diri dari kumpulan pencarian Quraisy. Ia dipercayai tapak suci dan suci yang digunakan sebagai tempat persembunyian oleh Rasulullah dan para sahabat sebelum Hijrat (hijrah), dan berlindung di sini selama tiga hari tiga malam. Adalah dipercayai bahawa untuk melindungi mereka berdua daripada pasukan pencari, Allah mempunyai labah-labah menenun sarang di pintu masuk gua pada hari ketiga mereka tinggal. Sarang labah-labah menghalang askar daripada mencari mereka, dan dengan itu, menyelamatkan mereka daripada ditangkap.

Sejarah Ghar e Soor

Sejarah Ghar e Soor mempunyai kepentingan yang istimewa dalam Islam. Apabila Rasulullah mengecam penyembahan berhala dan memberi amaran kepada penyembah berhala Makkah tentang akibat kekufuran mereka, baginda telah dihina dan didera. Berikutan itu, Nabi dan pengikutnya dilayan dengan teruk oleh kaum Quraisy. Akibatnya, mereka memutuskan untuk berhijrah ke Yathrib (kini dikenali sebagai Madinah). Ketika  Rasulullahﷺ  hendak berhijrah bersama sahabatnya Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه, baginda dikejar hebat oleh tentera Quraisy. Orang-orang musyrik Makkah telah mengisytiharkan hadiah di atas kepala Rasulullahﷺ  dan menjanjikan ganjaran kepada sesiapa yang menangkapnya mati atau hidup.

Pada masa inilah Rasulullahﷺ  sedang dikepung oleh tentera dari semua arah, baginda berlindung di Gua Thur. Gua itu mempunyai pintu masuk yang sangat sempit sehingga seseorang hanya boleh memasukinya dengan merangkak. Pada masa ini, anak lelaki dan perempuan Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه, melawat gua untuk menyediakan makanan dan air kepada pelarian. Dan itulah sebabnya sejarah Ghar e Soor adalah bahagian penting dalam sejarah Islam itu sendiri.



Keajaiban di Gua Thur

Menginap di gua di gunung Jabal Thawr, yang juga dikenali sebagai Ghar e Saur, tidak mudah bagi Rasulullahﷺ  dan sahabat baginda Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه. Namun, mereka berdua berjaya menyembunyikan diri dan berjaya mengusir tentera Quraisy. Pada masa ini, beberapa keajaiban berlaku di gua yang menegaskan kembali keimanan umat Islam terhadap rahmat Allah.

Bertemu dengan Ular

Ketika Rasulullahﷺ  dan sahabatnya memutuskan untuk berlindung di sebuah gua, Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه. masuk ke dalam gua itu terlebih dahulu dan membersihkannya untuk memastikan keselamatan Rasulullahﷺ . Semasa berbuat demikian, dia menyumbat semua lubang di dalam gua dengan cebisan pakaian, kecuali satu yang tersilap dibiarkan terbuka. Apabila Rasulullahﷺ  masuk ke dalam gua, baginda memutuskan untuk berehat di pangkuan sahabatnya.

Pada masa ini, seekor ular yang sedang berehat di dalam lubang terbuka menggigit kaki Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه. Tetapi,Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه tidak bergerak kerana takut Rasulullah akan diganggu. Namun, kesakitan yang dirasainya akibat gigitan ular itu sangat pedih sehingga air mata keluar dari matanya dan jatuh ke muka Rasulullah. Kerana ini, Rasulullah bangun, dan apabila menyaksikan punca air mata Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه, dia mengambil air liurnya dan menyapukannya pada luka. Ajaibnya, air liur itu menyembuhkan gigitan ular dan meredakan kesakitan. Maka, Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه telah diselamatkan!

Disimpan oleh sarang labah-labah

Pada hari ketiga mereka berlindung, kebetulan tentera Quraisy menghampiri Rasulullah dan hampir sampai ke gua. Selepas itu, Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه panik kemudian merasa tenang dengan kata-kata pencerahan Rasulullah, yang mengatakan bahawa Allah  adalah tempat berlindung mereka dan Allah akan menyelamatkan mereka. Dan, itulah yang berlaku.

Apabila pemburu dari puak musyirikin semakin dekat, seekor labah-labah mengait sarang dan seekor burung merpati bertelur di dekat pintu masuk gua. Ia memberi gambaran bahawa tidak ada manusia yang memasuki gua itu untuk sekian lama. Disebabkan ini, pemburu kaum musyirikin Makkah berpaling dan gagal menemui Rasulullah walaupun mereka sangat dekat. Pertolongan Allah yang Maha Sempurna, melindungi Rasulullahﷺ dan Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه  dari tindakan jahat puak musyirikin. Akibatnya, mereka meloloskan diri ke Madinah, mengumpulkan kekuatan, dan dapat meningkatkan pengikut setia umat Islam yang mengistiqamahkan kepercayaan mereka kepada Islam. Seluruh perjalanan adalah faktor penentu dalam perang Badar di mana tentera Rasulullahﷺ  muncul sebagai pemenang dengan pertolongan dari Allah.

Jemaah haji dari seluruh dunia mengembara ke Makkah dan melawat Gua Thur bersama-sama dengan Gua Hira untuk menyaksikan gua-gua yang bertuah ini kerana banyak keajaiban yang berlaku di dalamnya. Selain itu, gua-gua juga menyediakan persekitaran rohani untuk memberi tumpuan kepada Allah dan Rahmat-Nya.

Bagaimana untuk sampai ke Jabal Thur?

Gua Thur tidak jauh dari kota suci Makkah. Ia terletak pada jarak kira-kira 12 km ke selatan kota suci, di gunung Jabal Thur dan menawarkan pemandangan panorama bandar kepada pengunjung.

Sebagai tempat kepentingan keagamaan, Gua Thur dikunjungi oleh ramai umat Islam sepanjang tahun. Ia adalah antara tempat ziarah yang popular dan menerima ramai orang yang mengunjungi Makkah untuk menunaikan haji atau umrah. Terletak di pergunungan yang mengelilingi lembah Makkah, Gua Thur adalah simbol harapan dan iman bagi umat Islam.


Soalan Lazim Gua Jabal Thur

Di manakah lokasi Gua Thur?

Jabal Thur adalah sebuah gunung di Jazirah Arab yang terletak di bahagian bawah Makkah, di-selatan wilayah Misfalah.

Apakah kepentingan Gua Thur?

Ia diterima sebagai tapak suci dan suci yang digunakan sebagai rumah selamat oleh Rasulullah dan sahabatnya sebelum Hijrah (pergerakan) di mana mereka mengambil perlidungan sementara di sini selama tiga hari tiga malam. Untuk melindungi kedua-dua mereka daripada dijumpai puak musyirikin Makkah, Allah memerintahkan labah-labah menenun sarang di pintu masuk gua pada hari ketiga mereka berlindung di Gua Thur. Sarang labah-labah menghalang pemburu dari musyirikin Makkah daripada menjejaki mereka, dan itu pertolongan dari Allah kepada hamba Nya.

Bagaimana untuk sampai ke Gua Thur dari Makkah?

Gua Thawr tidak jauh dari kota suci Makkah. Ia terletak pada jarak kira-kira 12 km ke selatan kota suci, di gunung Jabal Thur dan menawarkan pemandangan panorama bandar kepada pengunjung.

Apakah mukjizat popular yang berlaku di Gua Thur?

Bersembunyi dan berlindung di gua, yang terletak di puncak gunung Jabal Thur bukanlah sesuatu yang mudah bagi Rasulullah dan Sayidina Abu Bakar as Sidique رضي الله عنه. Namun, mereka berdua berjaya menyembunyikan diri dan berjaya mengusir tentera Quraisy. Beberapa keajaiban berlaku di gua yang menegaskan kembali keimanan umat Islam terhadap rahmat Allah.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...