Tuesday

No 63: Mukjizat -Kisah Seekor Unta Rasulullah ﷺ that the owner wants to slaughter it

Seekor unta memberitahu Rasulullah ﷺ bahawa pemiliknya ingin menyembelihnya Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Ali Ibn Siyaabah رضياللهعنه berkata: Saya sedang bermusafir bersama Rasulullah ﷺ dan beliau ingin menyahut seruan alam; baginda memerintahkan dua biji kurma kecil untuk menutupinya selepas itu, baginda memerintahkan supaya kembali ke kedudukan asalnya. Kemudian seekor unta datang ke arah Rasulullah ﷺ, meletakkan lehernya ke bumi kemudian mengeluarkan bunyi gemuruh.

Mukjizat ditunjukkan pada Unta

Ini adalah peristiwa unta, yang telah diriwayatkan secara sebulat suara melalui beberapa sanad oleh para Sahabat yang terkenal seperti Abu Hurayra رضياللهعنه, Tha‘laba b. Malikرضياللهعنه , Jabir b. ‘Abd Allah رضياللهعنه, ‘Abd Allah b. Ja‘far رضياللهعنه , dan ‘Abd Allah b. Abi Awfa رضياللهعنه dan para sahabat pada permulaan sanad

Seekor unta menghampiri Rasulullah ﷺ, bersujud di hadapannya, dan duduk di sebelahnya. Menurut beberapa sumber yang berbeza, unta itu telah dimurkai di taman dan menyerang sesiapa sahaja yang mendekatinya.

Rasulullah ﷺ meletakkan kekang di atasnya, dan unta berkata kepadanya: “Mereka membuat saya melakukan pekerjaan yang paling berat dan sekarang mereka ingin menyembelih saya. Itulah sebabnya saya menjadi liar.” Rasulullah ﷺ bertanya kepada pemiliknya sama ada ini benar. “Ya,” jawabnya.

Rasulullah ﷺ yang mulia mempunyai seekor unta bernama ‘Adba’. Selepas kewafatan Rasulullah ﷺ, kerana kesedihannya, unta itu tidak makan dan tidak minum sehingga ia mati. Sebilangan pejabat penting termasuk Abu Ishaq Isfarani menceritakan bahawa mereka telah bercakap dengan Rasulullahﷺ tentang kisah tertentu.

Dalam contoh lain, dalam riwayat yang sahih, Jabir b. Unta ‘رضياللهعنه Abdullah telah keletihan dalam perjalanan dan tidak dapat meneruskan lagi. Rasulullah ﷺ memberinya sedikit dorongan. Kegembiraan dan kelincahan seperti itu yang diterima unta dari tudingan Rasulullah ﷺ sehinggakan kerana kelajuannya, ia tidak dapat dikejar dan tidak dapat dirampas.

Rasulullah ﷺ bersabda, “Tahukah kamu apa yang dikatakan unta? Ia mendakwa bahawa pemiliknya ingin menyembelihnya”. Kemudian dia menyuruh memanggil pemiliknya. Rasulullah ﷺ berkata kepadanya, “Maukah kamu memberikannya kepadaku sebagai hadiah?”

Dia berkata bahawa tiada dalam pemilikan saya yang lebih baik daripada saya. Rasulullah ﷺ kemudian berkata kepadanya, “Saya nasihatkan kepadamu untuk bersikap baik dan berhati-hati”....


56 Musnad Imam Ahmad Vol. 4 Pg. 172

The Miracles o f the Prophet U.H.)

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...