Saturday

No.65 - Minyak Sapi Umm Malik (Ummu Sulaim رضي الله عنه )

 

Ilustrasi menunjukan tempat simpanan minyak sapi atau "Ghee" dari susu
kambing, Lembu atau Unta.Contoh gambar adalah bekas menyimpan minyak 
Sapi atau Ghee yang di perbuat dari kayu nipis berlapik kulit, zaman peradaban
manusia dahulu, di Timur Tengah, Eropah, Afrika dan Asia. 

Imam Muslim رَحِمَهُ ٱللَّٰهُ meriwayatkan bahawa Jabir berkata bahawa Ummu Malik selalu memberikan minyak sapi kepada Rasulullahﷺ sebagai hadiah. Anak-anak lelakinya selalu datang memintanya makan roti, tetapi dia tidak pernah mencari apa-apa selain minyak sapi yang biasa dipersembahkan baginda kepada Rasulullahﷺ (yang tidak pernah habis).

Jadi pada hari itu dia memeriksa dan menganggarkan berapa banyak minyak sapi yang tinggal; sejak itu, ia telah berkurangan apabila dia menggunakannya. Kemudian dia pergi kepada Rasulullah ﷺ dan memberitahunya apa yang telah berlaku.

Rasulullah ﷺ bersabda kepadanya, "Jika kamu membiarkannya tanpa melihat kuantitinya, kamu akan sentiasa makan minyak sapi".

Dalam versi lain, Imam Muslim رَحِمَهُ ٱللَّٰهُ  meriwayatkan bahawa Jabir berkata: Seorang lelaki datang kepada Rasulullah ﷺ meminta makanan, lalu dia memberinya sejumlah barli. Mereka terus makan dari jelai itu, dia, isterinya, dan tetamu mereka sehingga hari dia menimbang apa yang tinggal. Dia kemudian pergi dan memberitahu Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ bersabda kepadanya, "Jika kamu belum menimbang, maka kamu akan tetap makan daripadanya."

Anas Bin Malik رضي الله عنه  meriwayatkan:

Anas رضي الله عنه menceritakan bahawa ibunya (Umm Sulaim رضي الله عنه) mempunyai seekor kambing. Pada suatu hari dia membuat minyak sapi daripada susunya dan mengumpulkannya dalam mangkuk kulit kecil. Setelah penuh dia mengantarnya sebagai hadiah untuk Rasulullah ﷺ bersama anak angkatnya. Rasulullahﷺ menyuruh keluarganya mengosongkan mangkuk dan mengembalikannya bersama gadis kecil itu. Dia membawa balik mangkuk kosong itu dan menggantungnya dengan paku di dinding dapur.

Ummu Sulaim رضي الله عنه melihat mangkuk itu masih tergantung dan penuh - malah ia melimpah dan menitis. Ummu Sulaim رضي الله عنه bertanya kepada anak perempuannya mengapa dia tidak melaksanakan arahannya. Gadis kecil itu berkata bahawa dia telah membawa minyak sapi itu ke rumah Rasulullah ﷺ seperti yang diarahkan dan membawa kembali mangkuk kosong dan menggantungnya. Ummu Sulaim رضي الله عنه kagum dengan misteri ini.

Dia pergi ke rumah Rasulullahﷺ dan memberitahu baginda tentang kejadian aneh ini. Rasulullah ﷺ berkata gadis kecil itu membawa hadiah yang diterimanya dan meninggalkannya dengan mangkuk kosong.

Ummu Sulaim رضي الله عنه bersumpah dengan Allahﷻ yang mengutusnya sebagai Rasul dari Agama yang Benar bahawa mangkuk itu penuh dan menitis walaupun ketika itu. Rasulullahﷺ kemudian memberitahunya bahawa dia tidak boleh hairan; dia telah menghantar hadiah untuk Rasulullahﷺ maka Baginda seterusnya menghantar hadiah untuknya. Dia harus memakannya dan memberi makan orang lain juga dengannya. Ummu Sulaim berkata dia mengosongkan mangkuk minyak sapi ini ke dalam bekas yang lebih besar. Ia bertahan selama dua bulan dan yang lain juga memakannya.

Anasرضي الله عنه meriwayatkan bahawa pada suatu hari Abu Talhah رضي الله عنه pulang ke rumah dan memberitahu Ummu Sulaim رضي الله عنه bahawa Rasulullahﷺ terdengar sangat lemah, mungkin baginda sedang lapar. Jika ada makanan di dalam rumah mereka boleh mendapat penghormatan untuk mengajaknya makan. Dia menjawab bahawa dia mempunyai roti yang dibungkus dengan kain. Abu Talhahرضي الله عنه pergi ke masjid dan mengajak Rasulullah ﷺ untuk menyertainya.


Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...