Wednesday

No.98 -Mukjizat -OrangOrang Kafir Terhenti di Mulut Gua


Peristiwa penghijrahan Rasulullah ke Madinah, Rasulullah berhijrah dengan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه dan singgah bersembunyi di dalam satu gua bernama Gua Thaur. Menjawab persoalan di atas, di sini kami nukilkan kisah keadaan Baginda Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه di dalam gua tersebut:

Setelah mereka sampai ke gua itu, Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه berkata: 

“Demi Allah, jangan engkau masuk ke dalamnya melainkan aku masuk terlebih dahulu. Kalau ada apa-apa bahaya, maka biar aku yang kena, asalkan jangan kamu Ya Rasulullah .” 

Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه pun masuk dengan menguis-nguiskan kakinya. Didapati di sebelahnya ada sebuah lubang lalu dikoyakkan kainnya dan ditutupi lubang itu. Kemudian didapati ada dua lubang lagi lalu ditekapkan dua kakinya ke lubang itu. Kemudian barulah dipanggilnya Rasulullah masuk.

Rasulullah masuk, kemudian meletakkan kepalanya ke pangkuan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه lalu tertidur. Tiba-tiba kaki Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه disengat oleh binatang berbisa dari lubang yang ditekapnya. Namun, ditahan kesakitannya tanpa bergerak kerana tidak mahu Rasulullah terjaga. Beliau menahan kesakitan sehingga air matanya mengalir lalu menitis ke wajah RasulullahRasulullah berkata, “Apa kena dengan kamu, hai Abu Bakar?” Jawab Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه, “Aku disengat.” Rasulullah meludah ke tempat disengat itu, lalu hilanglah kesakitan yang dirasai oleh Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه.

Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه berada di dalam gua itu selama tiga malam, iaitu malam Jumaat, malam Sabtu dan malam Ahad. Abdullah bin Abu Bakar bermalam berdekatan tempat persembunyian mereka berdua Aisyah R.Anha berkata, “Abdullah adalah seorang anak muda yang mahir dan pintar. Apabila waktu sahur, dia segera keluar dari sisi mereka berdua lalu berpagi-pagi bersama-sama orang Quraisy di Makkah seolah-olah malam tadi dia tidur di Makkah. Di Makkah, dia mengintip-intip sebarang perbualan berkaitan perancangan terhadap Rasulullahﷺ lalu diingatnya betul-betul kemudian berita itu disampaikan kepada mereka berdua ketika hari telah jauh gelap.”

Amir bin Fuhairah ialah hamba Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه yang menggembala kambing di kawasan tersebut. Apabila berlalu waktu Isyak, Amir bin Fubairah menghalau kambing ternaknya ke tempat mereka bersembunyi lalu di situ dia membekalkan susu perahan kambingnya. Apabila hari telah jauh malam dibawanya kambing-kambingnya pulang. Begitulah yang dilakukannya setiap malam dalam tempoh tiga malam tersebut.” Amir bin Fuhairah akan membawa kambing-kambingnya mengikut jejak yang dilalui oleh Abdullah bin Abu Bakar apabila dia pergi ke Makkah supaya kesan jejak tapak kakinya akan hilang “

Sementara itu, orang Quraisy semakin menggila setelah ternyata Rasulullah terlepas dari tangan mereka pada malam pengepungan tersebut. Kegilaan mereka yang pertama ialah dengan memukul Ali bin Abu Talib RA dan mengheretnya ke Kaabah dan ditahan di situ beberapa lama supaya mereka dapat mengetahui berita mengenai Rasulullah daripadanya.”

Setelah tidak berjaya mendapatkan sebarang maklumat daripada Ali RA, mereka terus pergi ke rumah Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه dan mengetuk pintu rumahnya. Lalu keluarlah Asma binti Abu Bakar. Mereka bertanya kepadanya, “Mana bapamu?” Jawab Asma, “Demi Allah, aku tidak tahu ke mana bapaku pergi,” Abu Jahal mengangkat tangannya lantas ditempelengnya pipi Asma sehingga menyebabkan terjatuh anting-anting Asma.

Dalam satu mesyuarat tergempar dan tergesa-gesa, pihak Quraisy telah mengambil keputusan untuk menggunakan apa sahaja cara asalkan Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه dapat ditemui dan ditangkap. Semua jalan keluar dari Makkah dikawal oleh pengawal yang lengkap bersenjata. Mereka juga menawarkan hadiah lumayan yang bernilai seratus ekor unta kepada sesiapa yang dapat membawa Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه kepada pihak Quraisy sama ada hidup atau mati, walau dengan apa cara sekalipun. Dengan tawaran tersebut, maka ramailah pahlawan berkuda, pejalan kaki dan para pencari berusaha menjejaki Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه. Kumpulan ini bertebaran ke segenap ceruk bukit-bukau dan lembah, tanah cerun dan tanah tinggi tetapi sayangnya mereka tidak mendapat sebarang hasil dan pulangan.

Para pemburu tersebut ada yang telah sampai ke pintu gua tempat persembunyian Rasulullah. Akan tetapi, Allah Yang Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkan-Nya. Al-Bukhari meriwayatkan hadis Anas RA daripada Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه katanya, “Aku bersama Rasulullah di dalam gua. Apabila aku mengangkat kepala, nampaklah olehku kaki-kaki kaum Quraisy. Lalu aku berkata, ‘Wahai Nabi Allah, kalaulah sebahagian mereka menundukkan pandangannya nescaya dia akan melihat kita.’ Jawab Rasulullah, ‘Diamlah hai, Abu Bakar. Sungguhpun kita berdua tetapi  Allahﷻ yang ketiga.” Dalam lafaz lain menyebutkan, “Bukan seperti sangkaanmu hai, Abu Bakar, bahawa hanya ada kita berdua sahaja tetapi Allah yang ketiganya.”

Kegagalan Quraisy melihat mereka berdua itu sebenarnya adalah mukjizat yang  Allahﷻ muliakan kepada Rasulullah. Maka, pulanglah orang Quraisy tersebut, padahal ketika itu hanya beberapa langkah sahaja jarak antara mereka dengan Rasulullah dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه

(Lihat Sirah Nabawiyyah Rahiq Maktum, hlm. 273-276)

Kami rakamkan di sini firman Allahﷻ :

إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya: “Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: “Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita”. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(Surah al-Taubah: 40)

Ibn Abbas berkata: Rasulullah mengerahkan satu perkampungan Arab, tapi mereka keberatan, lalu  Allahﷻ menahan hujan dari mereka sebagai azab yang dikenakan kepada mereka.  Allahﷻ juga akan menggantikan mereka dengan kaum lain yang akan membela Nabi-Nya dan menegakkan agama-Nya. Perbuatan mereka yang ingkar dan tidak turut serta dalam jihad, sebenarnya sedikitpun tidak memudaratkan  Allahﷻ, kerana  Allahﷻ Maha Berkuasa atas segala sesuatu termasuk memberikan kemenangan meskipun tanpa penglibatan mereka. 

(Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 4/154)

Seterusnya  Allahﷻ memperingatkan orang beriman bahawa sekiranya mereka tidak mahu keluar berjihad bersama-sama dengan rasul-Nya tatkala diseru, maka  Allahﷻ akan membela dan menolong rasul-Nya bagi menghadapi musuh serta Dia mencukupkannya daripada pertolongan dan bantuan manusia. Ia adalah sama seperti kejadian ketika Baginda Rasulullah dihalau oleh orang Quraisy daripada tanah airnya sendiri, bersama dengan sahabat setianya Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه, iaitu ketika kedua-duanya berada di dalam Gua Thur dan Baginda berkata kepada sahabatnya, “Janganlah engkau sedih kerana  Allahﷻ bersama kita, maka mereka pasti tidak akan tahu kedudukan kita dan mereka tidak akan sampai ke sini.” 

(Lihat Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Quran, 14/258)

Kemudian  Allahﷻ menurunkan ketenangan-Nya kepada Rasulullah atau menurut pendapat kedua kepada Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه, kerana Rasulullah sentiasa merasa tenang. Ibn al-‘Arabi berkata bahawa pendapat yang mengatakan ganti nama dalam ayat di atas adalah merujuk kepada Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه adalah lebih kuat, kerana beliau merasa bimbang terhadap keselamatan Rasulullah daripada gangguan kafir Quraisy, lalu  Allahﷻ menurunkan ketenangan-Nya kepada Saidina Abu Bakar al-Siddiq رضي الله عنه, lantas beliau merasa lega, kebimbangannya hilang dan terus berasa tenang. Manakala jumhur ulama berpandangan ganti nama itu merujuk kepada Rasulullah, kerana ketenangan di sini bermaksud penjagaan dan salah satu daripada ciri khusus kenabian.  Allahﷻ juga menguatkan Rasulullah dengan bantuan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya iaitu yang terdiri daripada para malaikat.  Allahﷻ juga menjadikan seruan kesyirikan dan kekufuran berada di bawah dan kalah, manakala seruan  Allahﷻ iaitu seruan kepada tauhid dan dakwah Islam’ adalah yang tertinggi dan menang.  Allahﷻ Maha Perkasa dan yang memenangkan, tidak akan hina sesiapa yang berlindung dengan-Nya dan Dia juga Maha Bijaksana dalam segala perkataan dan perbuatan-Nya, serta meletakkan sesuatu pada tempatnya. 

(Lihat al-Tafsir al-Munir, 10/218)

Akhirnya, sekali lagi  Allahﷻ menyeru umat Islam untuk keluar berjihad pada jalan  Allahﷻ sama ada dalam keadaan ringan dan mudah bergerak kerana masih muda, atau dalam keadaan berat kerana pelbagai tanggungjawab. Mereka juga diseru berjihad dalam keadaan menunggang kenderaan, iaitu dalam semua keadaan dan situasi, senang atau susah, cergas atau lesu.  Allahﷻ menegaskan, supaya berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan  Allahﷻ iaitu demi menegakkan kalimah  Allahﷻ. Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui bahawa jihad dan keluar berjuang itu adalah lebih baik daripada condong dan cenderung kepada dunia, serta merasa cukup dengan yang sedikit daripada kenikmatan kehidupan dunia. 

(Lihat Safwah al-Tafasir, 1/499)

Akhir kalam, kami akhiri dengan doa:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku – dengan limpah rahmatMu – dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh

(Surah al-Naml: 19)


Referensi:

https://bukudrzulkifli.com/2411-kisah-rasulullah-saw-dan-abu-bakar-di-dalam-gua-thaur/

(Lihat Safwah al-Tafasir, 1/499)

(Lihat al-Tafsir al-Munir, 10/218)

(Lihat Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Quran, 14/258)

(Lihat Sirah Nabawiyyah Rahiq Maktum, hlm. 273-276)

17 Hadits in shahitt

Hadits ini diriwaptkan oleh Al BuLhari 0/186,188 dan 7/L96li Ahrnad

(3/2l2li Al Hakim B/Gni dan Muslim (no. 2009).

18 Hadits in shahih-

Hadits ini diriwayatkan oleh Al Bukhari (pembahasan: Keistimeuraan sahabat,

bab: Manaqib Muhajirin, dan pernbahasan: Tafsir surah Baraa'ahh dan Muslim

(pembahasan: Keistimeuraan sahabat, bab: Keistimanraan Abu Bakar q&).




 Orang-orang kafir Quraisy semakin gencar mencari Nabi $

dan Abu Bakar.ft. Mereka mengajak orang-orang yang pandai

membaca mengenal bekas langkah atau jejak kaki hingga sampai

di mulut gua Tsur, lalu ketika mereka berhenti di depan gua

tersebut, Abu Bakar berkata, "Wahai Rasulullah, apabila salah

seorang mereka melihat kepada kakinya niscaya mereka akan

dapat melihat kita." Maka Rasulullah $ bersaMa,

" Wahai Abu Bal<ar, apl<ah pendapbnu tentang dua orang

tnng adalah Allah, janganlah englau fursdih

saungguhn5m Allah fuerrn kib.'18

Rasulullah $ dan Abu Bakar mendengar perbincangan

mereka dari atas kepala mereka, akan tetapi Allah & telah

membutakan penglihatan mereka, dan melindungi keduanlp.

Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

 Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...