Sunday

[ Bahagian 15] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Dicipta daripada Tiada atau Sebab Ilahi?


Transkrip: Malay
Al-Quran menekankan bahawa alam semesta tidak diciptakan daripada tiada, tetapi dengan kuasa ilahi melalui Allah. Ia menggambarkan satu proses penciptaan, dengan Allah mengawal langit semasa ia masih dalam bentuk asap, sebelum membentuk dan mengembangkannya. Ini menunjukkan potensi atau bentuk yang sedia ada, dan bukannya penciptaan daripada ketiadaan mutlak, walaupun perincian proses ini diserahkan kepada tafsiran ilahi dan tidak dijelaskan dengan cara yang sepadan dengan pemahaman saintifik. Sila Rujuk Sini: Kejadian Penciptaan Alam Semesta.
Penghuraian:
Kuasa Ilahi:
Al-Quran dengan jelas menyatakan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi, dan semua yang ada di antara keduanya. Ini menyerlahkan peranan entiti ketuhanan dalam penciptaan alam semesta, bukannya timbul secara spontan atau daripada keadaan sedia ada.
Tujuan dan Niat:
Al-Quran juga menekankan bahawa alam semesta tidak diciptakan untuk hiburan atau tanpa tujuan. Ini menunjukkan kepada ciptaan Allah yang disengajakan dan disengajakan, dengan reka bentuk dan rancangan khusus untuk kosmos.
Peranan Ketuhanan:
Penerangan Al-Quran tentang penciptaan selalunya melibatkan Allah memegang sesuatu (seperti langit semasa ia berasap) dan membentuknya. Ini menunjukkan proses penciptaan di mana Allah bertindak atas keadaan atau potensi yang sedia ada, bukannya mencipta daripada tiada.
Hujah kosmologi:
Beberapa tafsiran Al-Quran, bersama-sama dengan hujah kosmologi Kalam, berpendapat bahawa kewujudan alam semesta menunjukkan keperluan untuk Pencipta. Hujah ini, walau bagaimanapun, memberi tumpuan kepada keperluan untuk sebab luaran dan bukannya khusus penciptaan daripada tiada.

Dicipta daripada Tiada atau Sebab Ilahi?

Terjemahan: 


أَمْ خُلِقُوا۟ مِنْ غَيْرِ شَىْءٍ أَمْ هُمُ ٱلْخَـٰلِقُونَ ٣٥أَمْ خَلَقُوا۟ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ ۚ بَل لَّا يُوقِنُونَ ٣٦

"Atau adakah mereka diciptakan daripada tiada, atau adakah mereka sendiri yang menciptakan? Atau adakah mereka menciptakan langit dan bumi? Malah mereka tidak yakin." 

(Surah At Tur/52: Ayat 35–36)

Tafsir Ibnu Kathir:[Surah At Tur: Ayat 35-36]

Menegaskan Tauhid dan membatalkan tipu daya orang-orang musyrik. Inilah kedudukan di mana Tauhid tentang Ketuhanan dan Ketuhanan Allah ditegaskan

Allah Ta'ala berfirman,

أَمْ خُلِقُواْ مِنْ غَيْرِ شَىْءٍ أَمْ هُمُ الْخَـلِقُونَ

(Atau adakah mereka diciptakan dengan tiada atau adakah mereka sendiri yang mencipta) Allah bertanya kepada mereka, adakah mereka diciptakan tanpa pencipta atau mereka mencipta sendiri Tidak juga benar. Allahlah yang menciptakan mereka dan menciptakan mereka setelah mereka tiada. Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Jubayr bin Mut`im berkata, "Saya mendengar Nabi membaca surat At-Tur dalam solat Maghrib dan apabila beliau sampai ke ayat ini,

أَمْ خُلِقُواْ مِنْ غَيْرِ شَىْءٍ أَمْ هُمُ الْخَـلِقُونَ - أَمْ خَلَقُواْ السَّمَـوَتِ وَالْءٍ أَمْ هُمُ الْخَـلِقُونَ - أَمْ خَلَقُواْ السَّمَـوَتِ وَالَيُوَتِ وَالاٌّرْ لاَنَبَرْ لاَقُونَ أَمْ عِندَهُمْ خَزَآئِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُسَيْطِرُونَ

(Atau adakah mereka diciptakan tanpa sesuatu ataukah mereka sendiri yang mencipta ataukah mereka menciptakan langit dan bumi, tetapi mereka tidak mempunyai iman yang teguh. Atau adakah bersama mereka perbendaharaan Tuhanmu Atau adakah mereka orang-orang yang zalim yang berkuasa melakukan sesuka hati), aku merasa hatiku akan terbang jauh." Hadis ini dikumpulkan dalam Dua Shahih dengan menggunakan pelbagai sanad riwayat dari bin Mut`Jubayr. Badar untuk menebus orang-orang musyrik yang ditangkap Pada masa itu, dia masih menjadi penyembah berhala

أَمْ خَلَقُواْ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضَ بَل لاَّ يُوقِنُونَ

(Ataukah mereka menciptakan langit dan bumi, tetapi mereka tidak mempunyai iman yang kukuh.) Maksudnya, Allah mencela orang-orang musyrik kerana kesyirikan mereka, sambil bertanya kepada mereka adakah mereka menciptakan langit dan bumi. Mereka tahu bahawa Allah sahajalah Pencipta tanpa sekutu bagi-Nya. Namun, mereka jatuh ke dalam penyembahan berhala kerana mereka tidak mempunyai keyakinan yang kukuh,

أَمْ عِندَهُمْ خَزَآئِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُسَيْطِرُونَ

(Atau adakah pada mereka khazanah Tuhanmu Atau adakah mereka orang-orang yang zalim yang berkuasa melakukan sesuka hati) maksudnya, adakah mereka berkuasa melakukan apa sahaja yang mereka kehendaki dalam kerajaanNya Adakah mereka memegang kunci khazanahNya di tangan mereka.

أَمْ هُمُ الْمُسَيْطِرُونَ

(atau adakah mereka zalim yang berkuasa melakukan sesuka hati) maksudnya, adakah mereka zalim yang akan mempertanggungjawabkan ciptaan Tidak sekali-kali, Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Mulia adalah Satu-satunya Raja dan Pemilik kewujudan dan Dia melakukan apa yang Dia kehendaki. Allah Ta'ala berfirman,

أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ

(Atau adakah mereka mempunyai tangga, yang dengannya mereka mendengar.) Maksudnya, adakah mereka mempunyai tangga ke syurga (ke tempat malaikat berada),

فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُم بِسُلْطَـنٍ مُّبِينٍ

(Kemudian hendaklah pendengar mereka mengemukakan beberapa bukti yang nyata.) maksudnya, hendaklah pendengar mereka mengemukakan bukti kepada kebenaran tindakan dan kenyataan mereka. Mereka tidak akan dapat berbuat demikian dan oleh itu, mereka tidak mempunyai apa-apa dan tidak mempunyai bukti untuk pendirian mereka. Allah memberi peringatan kepada mereka tentang dakwaan mereka bahawa Dia mempunyai anak perempuan dan malaikat adalah perempuan! Orang-orang kafir memilih untuk diri mereka sendiri keturunan lelaki dan mengutamakan mereka daripada perempuan, dan apabila salah seorang daripada mereka akan dikhabarkan berita gembira tentang kelahiran seorang anak perempuan, wajahnya akan menjadi gelap kerana kemarahannya yang terpendam! Namun, mereka menjadikan malaikat itu anak-anak perempuan Allah dan menyembah mereka selain Allah,

أَمْ لَهُ الْبَنَـتُ وَلَكُمُ الْبَنُونَ

(Atau Dia hanya mempunyai anak perempuan dan kamu mempunyai anak laki-laki) Allah memberikan peringatan yang keras dan peringatan yang keras kepada mereka dalam ayat ini dan janji yang teguh. Allah berfirman,

أَمْ تَسْـَلُهُمْ أَجْراً

(Atau adakah kamu meminta upah daripada mereka) maksudnya, `sebagai imbalan kerana kamu menyampaikan risalah Allah kepada mereka, bahkan kamu, janganlah kamu meminta upah kepada mereka,'

فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ

(sehingga mereka dibebani dengan bebanan hutang), maksudnya, kerana dalam keadaan begini, seseorang itu akan mengadu tentang perkara yang paling tidak menyusahkan dan merasainya sukar dan membebankan,

أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ

(Atau bahawa yang ghaib itu ada bersama mereka, dan mereka menuliskannya) bermaksud, mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang yang ghaib, kerana tiada seorang pun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah,

أَمْ يُرِيدُونَ كَيْداً فَالَّذِينَ كَفَرُواْ هُمُ الْمَكِيدُونَ

(Atau adakah mereka berniat tipu daya Tetapi orang-orang yang kafir itu sendiri telah merancang untuk menentangnya!) Allah Taala bertanya, `Adakah orang-orang yang mengucapkan kata-kata sedemikian tentang Rasul ﷺ dan agamanya ingin menipu manusia dan merancang menentang Rasul ﷺ dan para sahabatnya Jika mereka melakukannya, maka beritahulah mereka bahawa tipu daya mereka hanya akan memudaratkan mereka. Oleh itu, mereka sedang dikomplot menentang daripada menjadi perancang!'

أَمْ لَهُمْ إِلَـهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَـنَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

(Atau adakah mereka tuhan selain Allah Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan (dengan-Nya).) Ayat ini mengandungi bantahan keras yang ditujukan kepada orang-orang musyrik kerana menyembah berhala dan menyeru sekutu-sekutu bagi Allah. Allah seterusnya memuliakan Diri-Nya yang Maha Mulia daripada apa yang mereka persekutukan kepada-Nya, l mereka

Ma'arif Al Quran

Anak-anak Orang Soleh yang Beriman akan mendapat manfaat daripada hubungan mereka dengan Ibu Bapa mereka yang beriman di dalam Syurga;

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّ‌يَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّ‌يَّتَهُمْ

Dan orang-orang yang beriman dan anak-anak mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami akan menggabungkan anak-anak mereka dengan mereka,... 52:21 Sayyidna Ibn 'Abbas ؓ melaporkan dari Nabi ﷺ yang bersabda:

“Sesungguhnya Allah meninggikan darjat anak-anak orang mukmin dengan darjat ibu bapa mereka, walaupun orang yang kedua itu tidak layak dengan darjat ibu bapa mereka, supaya mata orang tua tertenangkan.” (Hakim, al-Baihaqi dalam Sunannya, al-Bazzar, Abu Nu'aim dalam al-Hilyah, ibn-Jarir dan ibn-Abi Haim seperti yang dinukilkan oleh Mazhari [Tr.])

Diriwayatkan dalam Tabarani bahawa Said Ibn Jubair (rah) melaporkan “Sayyidna Ibn `Abbas ٓ berkata, [dan saya fikir dia melaporkan ini daripada Nabi saw, saw:

"Apabila seseorang masuk Syurga, dia akan bertanya tentang ibu bapa, isteri dan anak-anaknya [di mana mereka berada]. Dia akan diberitahu bahawa mereka tidak mencapai darjatmu. [Oleh itu, tempat mereka di tempat lain di Syurga]. Orang itu akan berkata: '0 Tuhan! Saya telah bekerja bukan sahaja untuk diri saya, tetapi untuk mereka semua.' Allah akan memerintahkan agar mereka semua disimpan bersama-sama dengannya dalam satu darjat syurga.” (Ibn Kathir)

Hafiz Ibn-Kathir, setelah memetik semua Hadis ini, berkata bahawa sudah tentu rahmat dan nikmat Allah yang Dia memberi anak-anak rahmat ini kerana amal soleh ibu bapa mereka. Dia juga memberikan nikmat-Nya kepada ibu bapa kerana anak-anak mereka berdoa kepada Allah untuk mereka. Imam Ahmad (semoga Allah memberkati dia dan memberinya kedamaian) telah merakamkan bahawa Sayyidna Abu Hurairah ٓ telah melaporkan pernyataan berikut dari Nabi saw.

وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ 

"Sesungguhnya Allah akan meninggikan darjat seorang hamba yang soleh di dalam syurga, yang akan bertanya: 'Wahai Tuhanku, bagaimana aku memperolehnya?' Allah akan menjawab: 'Melalui anakmu memohon ampun kepada-Ku.' (ibn-Kathir mengatakan bahawa Hadis ini mempunyai sanad yang sahih, tetapi tidak direkodkan dalam Sahihain dengan cara ini. Namun terdapat riwayat yang menguatkan (shahid) untuknya dalam Muslim dari Abu Hurairah ܓ . [ Tr. ])

Kata kerja sempurna lampau alatna ialah kata jamak orang pertama alata yang secara harfiah bermaksud mengurangkan, mengurangkan atau mengurangkan (Qurtubi). Ayat tersebut bermaksud untuk menaikkan taraf anak-anak mukmin yang mati dalam keadaan beriman, tidak akan dikurangkan sedikit pun pahala ibu bapa mereka untuk menebus amal anak-anak itu. Malah, kesaksamaan ini akan berlaku hasil kurniaan Allah.


Keadilan Allah terhadap Orang Berdosa

كُلُّ امْرِ‌ئٍ بِمَا كَسَبَ رَ‌هِينٌ 

Setelah Allah menyebutkan nikmat-Nya untuk mengangkat anak-anak ke darjat ibu bapa mereka, walaupun perbuatan yang terdahulu tidak melayakkan mereka, Dia menegaskan keadilan-Nya dalam hal itu, Dia tidak menghukum seseorang kerana dosa orang lain. Oleh itu, setiap orang akan bertanggungjawab atas tindakannya. Tiada dosa yang dilakukan oleh orang lain tidak akan ditambah kepada beban seseorang, walaupun dilakukan oleh ibu bapa atau anak-anaknya. (Ibn Kathir)


Tazkirul Quran

Realiti yang diisytiharkan bagi pihak Tuhan, semuanya rasional dan munasabah. Jika seorang lelaki memberi perhatian kepada mereka, dia boleh memahaminya dengan mudah. Jadi mengapa orang menolak mereka? Sebabnya adalah kekufuran manusia terhadap hari akhirat. Orang ramai tidak bersungguh-sungguh dan aktif percaya bahawa mereka perlu menghadapi sebarang perhitungan di Akhirat. Jadi, mereka tidak serius tentang perkara ini dan oleh itu mereka tidak dapat memahaminya. Jika seorang lelaki mempunyai keyakinan yang kukuh dalam ganjaran untuk perbuatan baik, dia akan segera memahami perkara-perkara yang selama ini dia dapati amat sukar untuk dihargai.

Refleksi: Soalan-soalan retorik dalam Surah at-Tūr ini mencabar pendengar untuk merenungkan asal usul kewujudan. Mereka membentangkan trilema yang logik: Sama ada manusia (dan seterusnya segala-galanya) muncul tanpa sebarang sebab ("daripada tiada"), atau kita berpunca sendiri ("mereka sendiri pencipta"), atau ada Pencipta luaran (tersirat dengan mengetepikan dua yang pertama). Ayat seterusnya memanjangkan hujah kepada seluruh kosmos: adakah anda mencipta langit dan bumi? Jelas sekali, jawapan yang dijangkakan adalah tidak – kita tidak mencipta diri kita sendiri atau alam semesta. 

Oleh itu, melalui penyingkiran, satu-satunya jawapan yang koheren ialah Pencipta yang transenden telah mewujudkan segala-galanya. "Sebaliknya, mereka tidak pasti" menunjukkan bahawa mereka yang mengingkari Tuhan tidak mempunyai jawapan yang kukuh kepada soalan-soalan ini; ketidakpercayaan mereka tidak dibina atas penjelasan alternatif yang memuaskan tetapi atas ketidakpastian atau pengelakan soalan. Ini adalah hujah klasik untuk kewujudan Tuhan yang dikenali dalam teologi sebagai hujah dari penciptaan atau kontingensi. 

Secara rohani, ia membangkitkan fitrah (intuisi semula jadi): jauh di lubuk hati, kita menyedari bahawa tiada apa yang datang dari ketiadaan, dan sesuatu tidak boleh mencipta dirinya jika ia tidak wujud pada permulaannya. Dengan menggerakkan logik asas ini, Al-Quran membimbing manusia dari kelalaian kepada menyedari keperluan Penyebab Pertama - Pencipta yang tidak diciptakan. Adalah ketara bahawa Al-Quran tidak menyelidiki falsafah yang kompleks di sini; ia menggunakan kejelasan yang ringkas dan hampir seperti kanak-kanak: "Adakah X datang daripada ketiadaan? Tidak. Adakah X mencipta dirinya sendiri? Tidak. Kemudian seseorang membuat X." 

Alasan yang jelas ini boleh diakses oleh semua orang. Ayat-ayat itu menggalakkan kerendahan hati - kita dicipta, bukan berdaulat diri - dan rasa syukur kepada Pencipta kita. Mereka juga secara tidak langsung mengkritik keangkuhan mereka yang berlagak seolah-olah bebas daripada mana-mana kuasa yang lebih tinggi. Dengan merujuk "langit dan bumi," ia menghubungkan kewujudan peribadi dengan kewujudan seluruh alam semesta: kedua-duanya memerlukan sebab muktamad di luar diri mereka sendiri. Perspektif kosmik ini meluaskan pemikiran seseorang - kewujudan kita bukanlah persoalan terpencil tetapi sebahagian daripada persoalan besar mengapa sesuatu wujud sama sekali.

Wawasan Saintifik: Sains, terutamanya kosmologi, bergelut dengan soalan: "Bagaimana alam semesta berasal?" Pada masa ini, teori Big Bang menerangkan perkembangan alam semesta dari keadaan awal yang sangat panas dan padat, tetapi ia tidak mendakwa untuk menjawab apa (jika ada) sebelum Big Bang atau apa yang menyebabkannya. Sesetengah ahli fizik mencadangkan bahawa masa itu sendiri bermula dengan Big Bang, membuat soalan "apa yang sebelum ini?" tidak bermakna dalam model mereka. Lain-lain mempunyai model spekulatif keadaan sebelumnya, seperti alam semesta berayun atau kitaran, turun naik vakum, multiverse, dll. 

Tetapi tidak satu pun model ini benar-benar memahami persoalan asas yang dikemukakan oleh 52:35–36: Mengapa ada sesuatu daripada tiada? – atau – Bolehkah kewujudan timbul tanpa sebarang sebab? Sebagai ahli fizik teori (dan pemenang Nobel) Steven Weinberg berkata, "persoalan utama... mengapa undang-undang ini dan bukannya beberapa undang-undang lain... nampaknya terletak di luar sains." Dalam wacana moden, seseorang mendengar perdebatan: sesetengah ateis seperti Lawrence Krauss telah berhujah alam semesta boleh datang "daripada tiada" oleh mekanik kuantum - tetapi "tiada" mereka selalunya bukanlah apa-apa; ia adalah vakum kuantum, yang sebenarnya adalah sesuatu (alam dengan undang-undang, bidang, potensi). Persoalan al-Quran "adakah mereka diciptakan daripada tiada?" mendahului ini, memaksa kejelasan tentang apa yang tidak bermakna: ketiadaan semata-mata tidak dapat menghasilkan kewujudan kerana ketiadaan tidak mempunyai potensi, tiada kuasa, tiada makhluk. Ini sejajar dengan prinsip falsafah ex nihilo nihil fit - daripada tiada, tiada apa yang datang. 

Para saintis sebahagian besarnya beroperasi di bawah andaian bahawa peristiwa mempunyai sebab (causality), walaupun pada skala kuantum kausalitas boleh menjadi probabilistik. Malah dalam fizik kuantum, peristiwa (seperti zarah maya yang muncul) berlaku dalam rangka medan kuantum dan ketidakpastian masa tenaga - bukan ketiadaan mutlak. Jadi sains tidak menemui contoh sebenar sesuatu yang timbul daripada tiada mutlak tanpa sebarang undang-undang atau syarat asas. Malah, semakin banyak sains mendedahkan tentang asal usul alam semesta, semakin banyak keadaan yang ditala halus yang perlu ada (seperti keadaan kuantum tertentu, ketumpatan, dll.). Itu boleh menolak soalan itu kembali (mis., "apa yang menetapkan syarat tersebut?") tetapi tidak mengalihkannya.

Soalan kedua Al-Qur'an, "atau adakah mereka sendiri pencipta?", secara menarik dicerminkan dalam beberapa pemikiran moden di mana manusia berfikir mereka boleh "mencipta" bentuk kehidupan baru (melalui kejuruteraan genetik, biologi sintetik, AI, dll.). Tetapi walaupun dalam usaha itu, kami tidak mencipta dari awal; kita sedang menyusun semula bahan sedia ada dan menggunakan undang-undang semula jadi yang sedia ada. Kami tidak mencipta satu atom pun dari ketiadaan, dan tidak memberikan kehidupan kepada bahan yang benar-benar tidak bernyawa.



https://thequran.love/2025/05/28/should-you-care-to-unify-your-science-philosophy-and-theology-what-does-the-quran-say/

[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...