Banyak Langit dan Bumi: Kemajmukan dan Keteraturan Kosmik.
Dalam kosmologi Islam, konsep "banyak langit dan bumi" berakar umbi dalam al-Quran, yang menggambarkan tujuh langit dan tujuh bumi sebagai sebahagian daripada susunan kosmik. Walaupun ayat-ayat ini telah ditafsirkan dalam pelbagai cara, satu pemahaman yang sama ialah ia merujuk kepada struktur berbilang lapisan alam semesta, dengan tujuh langit mewakili alam rohani yang berbeza dan tujuh bumi yang berpotensi mewakili sfera kewujudan yang berbeza.
Penghuraian:
Tujuh Syurga:
Al-Quran menggunakan gambaran tujuh langit untuk menggambarkan struktur alam semesta. Syurga ini tidak semestinya difahami sebagai lapisan ruang fizikal literal, sebaliknya sebagai alam rohani atau peringkat kewujudan. Mereka mewakili susunan hierarki, dengan syurga terendah ialah dunia fizikal dan langit tertinggi mewakili alam di luar pemahaman manusia.
Tujuh Bumi:
Begitu juga, tujuh bumi tidak semestinya difahami sebagai planet fizikal literal atau lapisan geologi, sebaliknya sebagai sfera kewujudan atau tahap realiti yang berbeza. Mereka mungkin melambangkan pelbagai aspek dunia fizikal atau pelbagai alam akhirat.
Pluraliti dan Perintah Kosmik:
Konsep "banyak langit dan bumi" menekankan keluasan dan kerumitan kosmos. Ia menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak realiti daripada apa yang boleh kita lihat dalam dunia fizikal. Pandangan ini menggalakkan rasa rendah diri dan hairan, menggalakkan umat Islam untuk merenung alam ghaib di luar pengalaman terdekat mereka.
Tafsiran dan Perbahasan:
Terdapat pelbagai tafsiran tentang tujuh langit dan bumi, dengan sesetengah sarjana mencadangkan ia mewakili lapisan literal alam semesta dan yang lain mencadangkan ia adalah simbolik alam rohani. Ada juga yang mencadangkan bahawa nombor tujuh mungkin melambangkan kesempurnaan atau kitaran penciptaan dan kemusnahan.
Implikasi Saintifik dan Rohani:
Ayat-ayat al-Quran di langit dan bumi telah mengilhami kedua-dua penyelidikan saintifik dan renungan rohani. Mereka telah menggalakkan umat Islam untuk mengkaji alam semesta dan meneroka misteri penciptaan yang lebih mendalam. Konsep kosmos berlapis-lapis juga boleh dilihat sebagai cerminan alam rohani dan keluasan ciptaan Tuhan.
Ayat Al Quran :
ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَـٰوَٰتٍۢ وَمِنَ ٱلْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ ٱلْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ قَدِيرٌۭ وَأَنَّ ٱللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْمًۢا ١٢"Allah-lah yang menciptakan tujuh langit dan bumi yang serupa dengannya, turunlah perintah di antaranya supaya kamu mengetahui bahawa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu dan ilmu pengetahuan Allah meliputi segala sesuatu."
(Surah At Talaq/65: Ayat 12)
Kuasa Allah yang Sempurna
Allah SWT menegaskan kekuasaan-Nya yang sempurna dan kebesaran-Nya yang tidak terhingga, sehingga agama agung yang telah ditetapkan-Nya dimuliakan dan dilaksanakan,
(Allah yang menciptakan tujuh langit) Allah berfirman dalam ayat yang serupa, seperti yang dikatakan Nabi Nuh kepada kaumnya,
(Tidakkah kamu melihat bagaimana Allah telah menciptakan tujuh langit yang berlapis-lapis) (71:15), dan,
(Langit yang tujuh dan bumi serta segala yang ada di dalamnya bertasbih kepada-Nya.) (17:44) Firman Allah,
(dan dari bumi yang serupa dengannya.) bermaksud, Dia menciptakan tujuh bumi. Dalam Dua Sahih, terdapat sebuah Hadis yang menyatakan,
(Sesiapa yang merampas tanah seseorang secara zalim, walaupun hanya sejengkal tangan, maka lehernya akan dililit dengannya hingga ke tujuh bumi.) Dan dalam Shahih Al-Bukhari lafaznya:
(...ia akan tenggelam ke tujuh bumi.) Di awal kitabku, Al-Bidayah wan-Nihayah, aku menyebutkan berbagai-bagai riwayat untuk Hadis ini ketika aku menceritakan kisah penciptaan bumi. Segala puji dan syukur hanya untuk Allah. Mereka yang menjelaskan Hadis ini bermaksud tujuh benua telah membawa penjelasan yang tidak masuk akal yang bercanggah dengan surat al-Quran dan Hadis tanpa mempunyai bukti. Demikianlah akhir dari Tafsir Surat At-Talaq, segala puji bagi Allah
Di manakah Tujuh Bumi dan dalam Bentuk?
اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ
(Allah jualah yang menciptakan tujuh langit, dan seumpamanya dari bumi...65:12).
Ayat ini menunjukkan tujuh bumi kerana terdapat tujuh langit, tetapi persoalannya ialah di mana bumi ini dan dalam bentuk atau bentuk apa. Adakah mereka dalam bentuk tujuh lapisan satu di atas yang lain, atau adakah setiap lapisan Bumi berasingan daripada yang lain? Jika mereka membentuk lapisan satu di atas yang lain, adakah jarak antara dua bumi, sama seperti jarak antara dua langit? Adakah terdapat makhluk berasingan yang hidup di setiap Bumi, sama seperti jenis malaikat yang berasingan tinggal di setiap syurga? Adakah udara, angin, atmosfera, dan sebagainya di setiap bumi? Atau, adakah lapisan bumi ini bercantum dan padat antara satu sama lain? Al-Quran berdiam diri dalam soalan-soalan ini. Terdapat Tradisi yang dilaporkan mengenai soalan ini, tetapi pihak berkuasa terkemuka Tradisi tidak bersetuju tentang kesahihannya.
Sebahagian ulama telah menshahihkannya dan sebahagian lagi menggredkannya sebagai 'rekaan'. Secara rasional semua penemuan adalah mungkin, dan tidak ada keperluan agama atau duniawi kita bergantung pada penyelesaian masalah ini, dan kita tidak akan dipersoalkan tentangnya di kubur atau di Kebangkitan, supaya kita perlu melakukan penyelidikan tentang tujuh bumi, tempat mereka atau penduduknya. Kedudukan yang paling selamat adalah mempercayai bahawa terdapat tujuh bumi kerana terdapat tujuh langit. Allah telah menciptakan mereka dengan Kuasa Kreatif-Nya yang Maha Agung. Al-Quran hanya menyebut perkara ini sahaja. Sekiranya Al-Quran tidak mendapati perlu untuk memberikan penjelasan terperinci mengenainya, tidak perlu kita memikirkannya atau menyelidikinya. Ini adalah sikap orang-orang terdahulu kita yang soleh. Mereka merumuskan dasar berikut
ابھموا ما ابھمہ اللہ ـ”
Biarkan tidak dapat dijelaskan apa yang Allah telah tinggalkan tanpa penjelasan," selagi ia tidak mengandungi sebarang perintah untuk kita ikuti, dan juga tidak berkaitan dengan keperluan agama atau duniawi kita. Ulasan ini telah ditulis untuk pembaca biasa. Isu akademik semata-mata tidak disertakan di sini, yang mungkin tidak diperlukan untuk mereka.
يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ
(Perintah itu turun di antara mereka.)
(Surah At Talaq: Ayat 12)
Ayat tersebut bermaksud mengatakan bahawa perintah dan ketetapan Ilahi diturunkan dan berfungsi di tujuh langit dan di tujuh bumi. Perintah atau ketetapan Ilahi beroperasi dalam dua cara: [ 1] Tashri'i` i; dan [ 2] Takwini. Perintah Tashri’i merujuk kepada hukum-hukum yang disyariatkan oleh Allah bagi orang yang wajib melaksanakannya. Hukum-hukum yang telah ditetapkan Allah diturunkan melalui malaikat kepada para Nabi (علیہم السلام) untuk diturunkan kepada manusia dan jin. Undang-undang ini berkaitan dengan perkara akidah, ibadah, akhlak yang baik, transaksi dan cara hidup. Kepatuhan kepada mereka mendapat pahala dan mencemooh mereka memerlukan hukuman.
Hukum-hukum takwini berkaitan dengan ketetapan Ilahi berkaitan dengan penciptaan alam semesta atau mewujudkannya dari alam ketiadaan, pertumbuhan dan perkembangannya secara beransur-ansur, fenomena penyusutan dan penambahan, dan fenomena hidup dan mati. Dekri ini merangkumi seluruh ciptaan Ilahi. Oleh itu, jika dibuktikan bahawa di antara dua bumi terdapat atmosfera dan jarak, dan beberapa jenis makhluk yang mendiaminya, walaupun makhluk semacam itu tidak terikat secara sah oleh hukum-hukum syariah, huraian يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ 'Perintah itu turun di antara mereka...65:12) tetap berlaku, kerana Allah juga akan berlaku. Dan Allah Yang Maha Suci dan Maha Tinggi lagi Maha Mengetahui!
Al-hamdu1i11ah
Ulasan tentang
Surah At-Talaq
Berakhir di sini
Dari segi rohani, ini merendahkan manusia - kita bukan pusat alam semesta; kita adalah sebahagian daripada ciptaan yang luas dan berlapis-lapis. Namun, ia juga memuliakan kita, kerana kita ditangani oleh Dia yang jangkauannya menjangkau semua realiti. Ayat tersebut mengundang rasa hairan terhadap kekuasaan Tuhan: jika langit yang paling jauh dan bumi yang paling jauh pun ditadbir oleh perintah-Nya, pastilah kehidupan kita sendiri juga dalam pengawasan-Nya yang penuh perhatian. Ia memerangi sebarang pemikiran bahawa sesuatu boleh berada di luar pengetahuan atau kemampuan Tuhan. Pada zaman Nabi, orang hampir tidak dapat memahami apa itu "tujuh bumi" itu, tetapi mereka akan memahami mesej: Jangan hadkan Tuhan dalam fikiran anda; Penciptaan dan kawalannya jauh lebih luas daripada yang anda bayangkan.
Hari ini, semasa kita bercakap tentang exoplanet dan kebesaran angkasa, ayat ini bergema semula - ia seolah-olah memberitahu kita, "Ya, ada dunia lain seperti Bumi di luar sana; itu semua adalah sebahagian daripada rancangan Tuhan dan tidak mengurangkan perhatian-Nya kepada anda sedikit pun, kerana perintah dan pengetahuan-Nya menghubungkan segala-galanya." Ia menggalakkan sikap kesederhanaan kosmik (kita tidak bersendirian wujud) dan keyakinan kosmik (undang-undang dan ketertiban Tuhan meluas ke mana-mana, jadi alam semesta tidak rawak). Nombor tujuh mungkin bermakna tujuh atau boleh melambangkan kesempurnaan; sama ada, "seumpamanya" untuk Bumi sudah tentu memberi ruang untuk kewujudan planet atau alam lain. Turunnya perintah itu juga boleh membayangkan wahyu dan rezeki turun melalui langit ke bumi - merapatkan tadbir urus fizikal dan rohani.
Wawasan Saintifik: Walaupun tidak secara eksplisit, Al-Qur’an 65:12 secara menarik mencadangkan kewujudan pelbagai “bumi”. Dalam istilah moden, ini sejajar dengan idea exoplanet - planet di luar sistem suria kita. Untuk sebahagian besar sejarah, satu-satunya planet yang diketahui adalah yang terdapat dalam sistem suria kita (Merkurius melalui Zuhal dikenali pada zaman dahulu; Uranus, Neptun ditemui pada abad ke-19; Pluto pada tahun 1930, walaupun kemudiannya diklasifikasikan semula sebagai planet kerdil). Idea bahawa bintang boleh mempunyai planet mereka sendiri ("bumi") telah lama dispekulasi (contohnya, beberapa sarjana zaman pertengahan seperti Fakhr al-Din al-Razi berfikir bahawa "seperti mereka" boleh bermaksud dunia lain, dan Giordano Bruno pada abad ke-16 terkenal menegaskan dunia tak terhingga di sekeliling bintang lain, yang menyebabkan dia dianiaya).
Tetapi tidak sampai tahun 1990-an ahli astronomi mengesahkan eksoplanet pertama di sekitar bintang lain seperti matahari. Sehingga 2025, lebih 5,500 exoplanet telah ditemui, dan dipercayai Bima Sakti sahaja boleh menjadi tuan rumah berbilion-bilion. Antaranya, subset adalah bersaiz Bumi atau dalam zon boleh didiami bintangnya, meningkatkan kemungkinan keadaan seperti Bumi (air, atmosfera). Jadi secara literal, kita kini tahu terdapat banyak "bumi" - sekurang-kurangnya dalam erti kata planet terestrial. Sains telah mengesahkan bahawa Bumi kita tidak unik; proses yang membentuknya (cakera pertambahan di sekeliling bintang) adalah perkara biasa. Ini adalah anjakan besar daripada pandangan dunia geosentrik atau malah heliosentrik-tanpa-yang lain.
Sebutan biasa al-Quran tentang bumi majmuk adalah ketara - jika diambil secara literal, ia adalah wawasan yang luar biasa di luar zamannya. Jika diambil sebagai lapisan metafora, ia masih menarik kerana sekarang kita melihat secara fizikal bahawa terdapat struktur berlapis di Bumi (kerak, mantel, teras - kadang-kadang disenaraikan sebagai tujuh lapisan dalam kesusasteraan) dan atmosfera berlapis (troposfera, stratosfera, dll., juga sering disebut sebagai tujuh). Walau bagaimanapun, "serupa dengan mereka (bumi)" sangat membayangkan entiti berbeza selari dengan Bumi, bukan hanya lapisan