Sunday

No 53 - Mukjizat: Pokok Bergerak Menuju Rasulullahﷺ

Illusutrasi Sahaja

Pergerakan pokok itu ke arah Rasulullah dan menutupinya Imam Muslim menceritakan bahawa, Jabir Ibn Abdullah رضي الله عنه dalam hadis yang panjang: Kami bermusafir bersama Rasulullah sehingga kami turun ke lembah yang luas. Rasulullah pergi untuk melepaskan qadr hajat, maka saya mengikutinya dengan membawa bekas air. Rasulullah tidak mempunyai apa-apa untuk menutupi dirinya, hanya dua pokok yang berada di sebelah lembah. Rasulullah pergi ke arah salah satu pokok dan membengkokkan beberapa cabangnya dan berkata, "Dengan izin Allah bergeraklah ke arahku." Pokok2 bergerak sehingga mereka menutupinya Rasulullah. Jabir رضي الله عنه berkata: Saya terus memerhati sehingga saya takut Rasulullahﷺ terpandang saya maka saya pun duduk menunggu; mujurlah dia datang dan pokok-pokok itu bersurai. Rasulullah bertanya kepada saya "adakah anda melihat tempat saya?", Saya menjawab, "Ya saya melihat"

Riwayat Mukjizat dari versi yang lain:

Usama b. Zayd, salah seorang komandan dan hamba  Rasulullah , melaporkan dalam riwayat yang sahih:

“Kami bersama Rasulullah  dalam satu ekspedisi. Tidak ada tempat terpencil dan peribadi untuk menjawab panggilan gadr hajat. Dia bertanya: ‘Bolehkah kamu melihat sebarang pokok atau batu?’ Saya menjawab: ‘Ya, saya boleh.’ Dia memerintahkan: ‘Berbicaralah kepada mereka dan suruh mereka bergabung untuk melegakan Rasulullah ; suruh juga batu-batu itu berkumpul menjadi tembok.’ Aku pergi dan berkata seperti yang diperintahkannya. Saya bersumpah bahawa pokok-pokok bercantum dan batu-batu membentuk dinding. Rasulullah  setelah menunaikan qadr hajat dirinya, sekali lagi memerintahkan: ‘Suruhlah mereka berpisah!’ Aku bersumpah demi Yang Maha Agung dalam genggaman-Nya aku berkuasa sehingga pohon-pohon dan batu-batu berpisah, dan kembali ke tempatnya.” 

Dua kejadian ini yang dilaporkan oleh Jabir رضي الله عنه juga dilaporkan oleh Ya‘la b. رضي الله عنه , Ghaylan b. Salama al-رضي الله عنه , dan Ibn Mas‘udرضي الله عنه , merujuk kepada Perang Hunayn.




No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...