Rasulullahﷺ dan para sahabat memulakan perjalanan yang jauh ini dari Madinah ke Makkah dan berkhemah dekat kota Hudaibiyah di pinggir Makkah. Rasulullahﷺ menghantar utusan kepada Quraisy untuk memberitahu mereka bahawa mereka datang hanya untuk menunaikan ‘umrah; bahawa tiada niat lain di sebalik lawatan ini; jadi, orang Quraisy hendaklah membiarkan mereka mengerjakan ‘Umrah dengan aman dan tidak boleh membuat sebarang halangan dalam ibadah haji ini. Rasulullahﷺ melakukan ini walaupun pada hakikatnya terdapat tradisi di kalangan orang Arab bahawa orang boleh bebas datang untuk mengerjakan ‘Umrah atau ‘Haji pada bulan-bulan haram dan mereka tidak perlu memberitahu Quraisy mengenainya.
Tetapi orang Quraisy, sebaliknya, menghantar tentera ke Hudaibiyah. Para sahabat Rasulullahﷺ memberitahu mereka bahawa kami tidak datang untuk berperang tetapi hanya untuk melakukan ‘umrah dengan aman, dan kembali ke Madinah. Rasulullahﷺ menghantar Sayyidina Othman bin Affan رضي الله عنه ke Makkah untuk memberitahu Quraisy bahawa mereka harus membiarkan Rasulullahﷺ dan para sahabatnya melakukan ‘umrah dengan aman. Tetapi kemudian tersebar berita bahawa orang Quraisy telah menangkap Sayyidina Othman bin Affan رضي الله عنه ke dalam tahanan.
Rasulullahﷺ memberitahu para sahabatnya: Inilah saatnya untuk memperbaharui perjanjian dengan Allahﷻ untuk menjadi seorang Momin sebagaimana yang dinyatakan dengan jelas oleh Al-Quran:
إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ
LIHATLAH, Allah telah membeli dari orang-orang mukmin jiwa dan harta mereka, menjanjikan mereka syurga sebagai balasan [Asad].
(Surah 9 - Ayat 111)
Oleh itu, para sahabat dengan senang hati mula memperbaharui kontrak mereka dengan Allahﷻ. Sementara itu datang berita bahawa Quraisy telah membebaskan Sayyidina Othman bin Affan رضي الله عنه; dan bahawa mereka datang untuk merundingkan perjanjian dengan Rasulullahﷺ dan bukan untuk memulakan peperangan. Orang Quraisy meminta Rasulullahﷺ menyetujui tuntutan mereka. Intipati perjanjian itu ialah: Umat Islam akan kembali pada tahun ini tanpa melakukan ‘Umrah; bahawa pada tahun yang akan datang, Rasulullahﷺ boleh datang bersama para sahabatnya; bahawa jika seseorang Quraisy datang kepada Muhammad (iaitu, selepas menerima Islam) tanpa izin walinya, maka Muhammad hendaklah mengembalikannya kepada mereka, tetapi jika salah seorang daripada orang Muhammad datang kepada Quraisy, dia tidak boleh dikembalikan ke Madinah.
Rasulullahﷺ menerima tuntutan Quraisy, yang biasa disebut sebagai Perjanjian Hudaibiyyah. Jika kita fikirkan tentang perjanjian ini, nampaknya ia memihak kepada Quraisy, tetapi, pada hakikatnya, ia membuktikan bahawa Rasulullahﷺ adalah seorang yang berwawasan yang luar biasa dan seorang negarawan yang hebat. Perjanjian – bahawa orang Quraisy yang pergi ke Madinah mesti dikembalikan kepada orang Mekah manakala orang Quraisy tidak akan memulangkan seorang Muslim dari Madinah yang datang ke Mekah – terdengar memihak kepada Quraisy tetapi ia sebenarnya memihak kepada Rasulullahﷺ. Malah sebahagian sahabat berpendapat bahawa ini adalah perjanjian yang lemah yang dilaksanakan oleh Rasulullahﷺ. Tetapi sejarah membuktikan bahawa perjanjian ini, sebenarnya, tidak lemah tetapi ia kuat bagi Rasulullahﷺ dalam jangka masa panjang kerana ia membuka pintu untuk kemenangan selanjutnya.
Peristiwa ini berlaku pada tahun keenam Hijrah.
Selepas ini Rasulullahﷺ mengetuai ekspedisi Khyber dan menyelesaikan muslihat pemberontakan dalaman oleh orang munafik Madinah. Kemudian umat Islam maju lebih jauh dan bertambah kuat dan Rasulullahﷺ mengumpulkan tentera sepuluh ribu sukarelawan pada kelapan Hijrah untuk berarak ke Makkah. Apabila tentera ini sampai ke pinggir Makkah, orang Mekah menyerah kalah sebelum sebarang pertempuran. Maka, perjanjian Hudaibiyyah menjadi pelopor dan tonggak kemenangan Makkah. Al-Quran berkata:
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينً
SESUNGGUHNYA, [Wahai Muhammad,] Kami telah membuka kepadamu kemenangan yang nyata. [Asad]
(Surah 48-Ayat 1)
Revolusi yang menentukan berlaku selepas ini. Apabila Rasulullahﷺ pergi menunaikan haji maka terdapat lebih daripada seratus ribu orang Islam di Arafah. Ini adalah kemenangan nyata bagi Rasulullahﷺ dan para sahabatnya.
Peristiwa dalam kehidupan Rasulullahﷺ cukup memberi pengajaran. Rasulullahﷺ ingin melakukan Tawaf (tawaf) di Kaabah sebelum baginda memulakan perjalanan malamnya hijrah ke Madinah. Dia pergi menemui Othman Ibn Talha Syaibi dan memintanya untuk membuka pintu Kaabah tetapi Syaibi menolak. Rasulullahﷺ berkata kepada Syaibi: Kamu tidak membuka pintu itu, tetapi akan datang suatu masa ketika aku akan memegang kuncinya di tanganku dan sesiapa yang aku berikan kunci itu akan kekal dalam keluarganya hingga hari kiamat.
Walaupun Rasulullahﷺ mempunyai keyakinan yang kukuh tentang kebenaran mesejnya, tetapi orang Mekah sering mengejeknya dan melabelkan label menghina padanya - bahawa dia gila; bahawa dia seorang penyair, dsb.
Bagaimanapun, selepas kemenangan nyata orang ramai melihat hasilnya. Semua label menghina yang mereka gunakan untuk melekat pada Rasulullahﷺ telah dibuang oleh kemenangan dan penaklukan Makkah. Mereka menerima hakikat bahawa dia bukan ahli ilusi, bukan gila, bukan peramal, mahupun penyair. Setiap kejayaan dan setiap kemenangan memberikan bukti bahawa semua dakwaan yang dibuat oleh Rasulullahﷺ adalah benar. Golongan elit Makkah berdiri di hadapan Rasulullahﷺ sebagai tunduk selepas kemenangan Makkah. Mereka adalah orang yang sama yang menjadikan kehidupan Rasulullahﷺ dan para sahabatnya sebagai neraka yang hidup. Mereka tidak meninggalkan sebarang batu yang terlewat, untuk mendatangkan setiap bahaya dan kesusahan yang mungkin di jalanRasulullahﷺ dan para sahabatnya رضي الله عنه;
Othman Ibn Talha Syaibi juga sedang berdiri di antara kumpulan Quraisy di hadapan Rasulullahﷺ Semua orang menunggu dengan penuh minat untuk mengetahui siapakah orang yang bertuah yang akan diberikan oleh Rasulullahﷺ kunci Kaabah. Rasulullahﷺ pergi menemui Syaibi dan menyerahkan kepadanya kunci Kaabah. Dunia telah melihat banyak kemenangan tetapi di manakah ia melihat kemenangan yang begitu ajaib? Rasulullahﷺ memberikan kunci kepada Othman Ibn Talha Shaibi dan kuncinya adalah terus berada dalam keluarganya kerana Rasulullahﷺ bersabda bahawa tidak ada sesiapa pun yang boleh mengambilnya dari keluarganya sehingga hari kiamat.
Musuh-musuh Rasulullahﷺ berdiri di hadapannya. Dia bertanya kepada mereka apa hukuman yang patut kamu terima. Mereka berkata: Kami tahu kamu seorang yang adil dan berakhlak. Jadi, berlaku adillah dengan kami; menghukum kami dengan sewajarnya.
Tetapi Nabi bersabda:
لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ
(12:92) – Hari ini tiada celaan akan diucapkan terhadap kamu. [Asad]
Ini bukanlah perjuangan untuk memperoleh kuasa dan kuasa. Ini adalah perjuangan untuk memenangi hati dan minda. Ini adalah kemenangan yang tiada tandingan yang dicapai oleh keperibadian teladan dan akhlak yang tinggi. Ini adalah kemenangan Kebenaran atas Kepalsuan:
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
(17:81) – Dan katakanlah: "Sekarang telah datang kebenaran [menjadi terang], dan telah lenyaplah yang batil, kerana sesungguhnya semua yang batil itu pasti lenyap!" [Asad]
إِنَّ اللَّـهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا صَلُّوا صَلُّوا سَلُّوا عليم
(33:56) – Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi: [oleh itu,] Wahai orang-orang yang telah beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan berserah dirilah kamu dengan sepenuhnya!.
PERJANJIAN HUDAIBIYYAH
"Rasulullah adalah utusan Allah SWT dan dia mengatakan akan memasuki Makkah. Namun dia tidak mengatakan tahun ini," kata Abu Bakar yang penjelasannya diterima Umar.
Sejarah membuktikan Rasulullah dan kaum muslim berhasil umroh pada tahun berikutnya dengan pengikut mencapai dua ribu jiwa. Jeda satu tahun memberi waktu Islam berkembang pesat dan menghindari pertumpahan darah.
Keuntungan lain adalah, kaum muslim di Makkah tidak lagi mengalami penyiksaan dan perlakuan tidak menyenangkan lainnya. Mereka bebas berbicara dan menyebarkan Islam serta menjalin kesepakatan dengan suku lain.
Sejarah juga membuktikan kekuatan Islam akhirnya mampu mengambil alih Makkah dari kekuasaan Quraisy. Kakbah kembali menjadi rumah Allah SWT dan kiblat seluruh muslim saat sholat.
Baca artikel detiknews, "Perjanjian Hudaibiyah, Kisah Rasulullah dan Ribuan Muslim Gagal Tawaf di Makkah" selengkapnya https://news.detik.com/berita/d-5038306/perjanjian-hudaibiyah-kisah-rasulullah-dan-ribuan-muslim-gagal-tawaf-di-makkah.