Saturday

No.44 - Memulihkan Kaki Patah - Abdullah ibn Atiq ra

Adakah anda ingin mendengar keajaiban? 'Abdullah ibn Atik pernah pergi ke Khaybar untuk menyelesaikan misi. Semasa dia berada di sana, dia patah buku lali. Dia membalutnya dan berjaya menggoyang-goyangkan kawan-kawannya. Mereka kemudiannya kembali bersama-sama ke Madinah dan pergi ke Rasulullahﷺ. Rasulullahﷺ bersabda, “Rentangkan kakimu!” Dia kemudiannya melepasi tangannya ke atas tulang 'Abdullah yang patah dan buku lalinya segera sembuh.

 (Riwayat Bukhari)

Diriwayatkan oleh Al-Bara bin Azib: Rasulullahﷺ telah menghantar sekumpulan lelaki Ansari untuk membunuh Abu-Rafi. Salah seorang daripada mereka keluar dan memasuki kubu mereka (iaitu musuh). Orang itu berkata, "Aku bersembunyi di dalam kandang binatang mereka. Mereka menutup pintu kubu. Kemudian mereka.....

Sahih al-Bukhari, 4:52:264

Pembunuhan Abu Rafi (Yahudi) disebutkan dalam: 

Sahih al-Bukhari, 5:59:370, 

Sahih al-Bukhari, 5:59:371,

Sahih al-Bukhari, 5:59:372 dan banyak lagi.

Rasulullah mengutus beberapa orang Ansar di bawah perintah 'Abdullah b. Uqbah atau Abdullah b. Atik terhadap Abu Rafi' si Yahudi, yang berada di Hijaz. 'Abd Allah Abu Rafi' pernah mencederakan dan menzalimi Rasulullah. Dia tinggal di kubu kuatnya di Hijaz. Apabila kumpulan Muslim menghampirinya, ketika matahari terbenam dan orang ramai sedang membawa ternakan mereka kembali 'Abdullah b. Uqbah atau Abdullah b. Atik berkata kepada yang lain, "Tetap di mana kamu berada, dan saya akan pergi dan memuja diri saya dengan penjaga pintu, dengan harapan dapat masuk." Dia pergi ke hadapan, dan apabila dia hampir dengan pintu, dia membungkus dirinya dengan jubahnya seolah-olah dia sedang melegakan dirinya. 

Semua orang telah masuk, dan penjaga pintu memanggilnya, "Engkau di sana, jika anda mahu masuk, masuklah kerana saya ingin menutup pintu." "Saya masuk," katanya, "dan bersembunyi di dalam kandang keldai. Apabila semua orang masuk, lelaki itu menutup pintu dan meletakkan kunci pada pasak kayu. Saya pergi ke kunci, mengambilnya, dan membukanya. pintu. Abu Rafi 'bertemankan pada petang itu di beberapa bilik atas, dan apabila tetamunya pergi saya pergi kepadanya. Setiap kali saya membuka pintu, saya menutupnya semula di belakang saya dari dalam, sambil berkata kepada diri saya sendiri' jika mereka menyedari daripadaku, mereka tidak akan sampai kepadaku sebelum aku membunuhnya. '

 Ketika aku sampai kepadanya, dia berada di dalam bilik yang gelap bersama keluarganya. Kerana aku tidak tahu di mana dia berada di dalam bilik itu, aku berkata, 'Abu Rafi'! ' dan dia berkata, 'Siapa itu?' Saya bergegas ke arah bunyi itu dan memukulnya dengan pedang saya, tetapi saya dalam keadaan bingung dan tidak mencapai apa-apa. Dia berteriak, saya kemudian masuk semula dan berkata, 'Apa bunyi itu, Abu Rafi' ' 'Masya Allah,' katanya, 'ada seorang lelaki di dalam rumah itu yang baru saja memukul saya dengan pedangnya.' 

Kemudian saya memukulnya dan menutupinya dengan luka, tetapi saya tidak dapat membunuhnya, maka saya menusukkan mata pedang saya ke perutnya sehingga keluar melalui punggungnya. Pada saat itu, saya tahu bahawa saya telah membunuhnya, dan saya membukanya. pintu satu demi satu sehingga saya mencapai tangga. 

Memikirkan bahawa saya telah sampai ke tanah, saya meletakkan kaki saya keluar tetapi jatuh ke dalam malam yang diterangi cahaya bulan dan patah kaki saya. Saya mengikatnya dengan serban saya dan meneruskan. Adakah anda ingin mendengar keajaiban? 'Abdullah ibn Atik pernah pergi ke Khaybar untuk menyelesaikan misi. Semasa dia berada di sana, dia patah buku lali. Dia membalutnya dan berjaya menggoyang-goyangkan kawan-kawannya. Mereka kemudiannya kembali bersama-sama ke Madinah dan pergi ke Rasulullah ﷺ. Nabi bersabda, “Rentangkan kakimu!” Dia kemudiannya melepasi tangannya ke atas tulang 'Abdullah yang patah dan buku lalinya segera sembuh. 

(Bukhari)

[The foundation of the community, By Ṭabarī, pg. 100] [2]

Sahih al-Bukhari, 5:59:370, Sahih al-Bukhari, 5:59:371, Sahih al-Bukhari, 5:59:372 dan banyak lagi.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...