Saturday

No-43, Mukjizat - Hais (Kudapan Khurma &Kekacang) semangkuk dimakan 300 orang.

 

Illustrasi Makanan Kudapan atau Pencuci Mulut Timur Tengah yang dibuat dari buah Kurma
atau dicampur kurma dengan kekacang yang lain.

    Rasulullahﷺ melangsungkan perkahwinannya dengan Zainab binti Jahsy رضي الله عنه  meridhainya) ibu Anas bin Malik رضي الله عنه , Ummu Sulaim رضي الله عنه  ,menyediakan mereka 'Hais' (campuran kurma Madinah tulen) hanya cukup untuk Rasulullahﷺ dan isterinya. Apabila Rasulullahﷺ menerima hidangan daripada Anas bin Malikرضي الله عنه  ,    Rasulullahﷺ,  menyuruhnya untuk menjemput begitu ramai sahabat sehingga riwayat menyebut kira-kira 300 orang sahabat dijemput pada hari itu. Dia memberi makan kepada semua tetamunya sehingga mereka kenyang. 
Setelah mereka selesai,  Rasulullahﷺ menyuruh Anas bin Malik. Rasulullahﷺ untuk mengambil hidangan itu. Semasa dia mengambil hidangan itu, dia tidak dapat mengetahui sama ada hidangan itu sama semasa dia menghantarnya atau meningkat dalam kapasitinya.

“       Rasulullahﷺ telah berkahwin dan melangsungkan perkahwinan dengan isterinya.” Dia berkata: "Ibuku Ummu Sulaim membuat sedikit Hais, dan aku membawanya kepada Rasulullahﷺ dan berkata: 'Ibuku mengirim salam kepadamu, dan berkata kepadamu: 'Ini adalah sedikit dari kami." Dia berkata: ‘Letakkan itu.’ Kemudian Rasulullahﷺ berkata: ‘Pergilah dan panggil si fulan, si fulan, dan sesiapa yang kamu temui,’ dan dia menamakan beberapa orang. Maka aku memanggil mereka yang dinamakannya dan mereka yang aku temui.” Aku berkata kepada Anas: “Berapa jumlah mereka?” Dia berkata: “Kira-kira tiga ratus. Kemudian Rasulullahﷺ bersabda: ‘Hendaklah mereka duduk di sekeliling pinggan makanan itu dalam sepuluh kumpulan, satu demi satu, dan hendaklah masing-masing makan dari yang terdekat dengannya.’ Mereka makan hingga kenyang, kemudian satu kumpulan pergi. keluar dan masuklah satu kumpulan lagi. Rasulullahﷺ berkata kepadaku: ‘Wahai Anas, bersihkanlah ia.’ Maka aku membersihkannya, dan aku tidak tahu apakah masih ada lagi ketika aku membersihkannya, atau ketika aku meletakkannya.”    

[   [Sunan an-Nasa’i]


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...