Tuesday

Peristiwa 2: Pengakuan Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه tentang ketepatan Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه


Illustration 

Sebutan tentang pengakuan Sa'd Ibn 'Ubadah رضي الله عنه tentang ketepatan apa yang Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه  sebutkan pada Hari Saqifah. Rasulullah

Rafi‘ At-Ta’i, sahabat Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه  dalam Perang Rantai, meriwayatkan: Aku bertanya kepadanya (Abu Bakar) tentang apa yang dikatakan dalam Bai‘ah mereka. Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه berkata, ketika dia memberitahunya tentang apa yang Ansar katakan dan apa yang dia katakan kepada mereka, dan apa yang Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه katakan kepada Ansar, dan apa yang dia ingatkan kepada mereka, dari aku memimpin mereka (dalam solat) dengan perintah Rasulullah semasa baginda sakit, kemudian mereka memberiku (baiat) kerananya dan aku menerimanya daripada mereka dan aku takut akan ada ujian dan selepas itu murtad. .

Sanad ini adalah baik dan kuat dan maksudnya Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه hanya menerima kepimpinan kerana khuatir ditimpa ujian jika tidak menerimanya. Saya berkata: Ini pada penghujung hari Isnin. Kemudian, apabila pagi hari berikutnya (Selasa), orang-orang berkumpul di masjid dan telah dilaksanakan Bai'ah dari Muhajirin dan Ansar bersama-sama. Ini adalah sebelum persiapan untuk pengebumian Rasulullah.

Imam Al-Bukhari meriwayatkan daripada Anas Ibn Malik رضي الله عنه bahawa dia mendengar khutbah terakhir ‘Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه ketika dia duduk di atas mimbar, dan itu adalah hari selepas Rasulullah wafat dan Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه diam dan tidak bercakap. Dia berkata: Saya berharap Rasulullah masih hidup sehingga baginda dapat mengatur kita – yang dimaksudkan dengan itu ialah baginda akan menjadi yang terakhir daripada mereka (meninggal dunia) – jadi sekiranya Rasulullah  ,  sesungguhnya telah meninggal dunia, kemudian Allah menjadikan di antara kamu cahaya yang memberi petunjuk dengannya. Allah memberi petunjuk kepada Muhammad, saw, dan sesungguhnya Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه adalah Sahabat Rasulullah  dan yang kedua dari keduanya, dan dia adalah orang Islam yang paling berhak untuk mengawal urusan kamu. Maka berdirilah dan berilah dia Bai‘ah. Sekumpulan telah pun memberikan Bai‘ah di Saqifah Bani Sa‘idah, dan Bai‘ah penduduk umum berada di atas mimbar.

Az-Zuhri رضي الله عنه  meriwayatkan daripada Anas Ibn Malikرضي الله عنه : Saya mendengar ‘Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنهpada hari itu berkata kepada Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه: Naiklah ke atas mimbar, dan dia terus (berhujah) bersamanya sehingga dia naik. Kemudian semua orang memberinya Bai‘ah.

Abu Sa'id meriwayatkan bahawa Rasulullah  wafat dan orang ramai berkumpul di rumah Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه  , dan di antara mereka ada Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه dan 'Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه. Jurucakap kaum Ansar berdiri dan berkata: Tahukah kamu bahawa Rasulullah  adalah dari kaum Muhajirin dan Khalifahnya dari kaum Muhajirin, dan kami adalah Ansar (penolong) Rasul. Allah dan kami adalah penolong Khalifahnya sebagaimana kami dahulu menjadi penolongnya. Dia berkata: Kemudian ‘Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه berdiri dan berkata: Jurucakap kamu telah berkata benar. Seandainya kamu berkata selain daripada itu kami tidak akan memberi bai‘ah kepadamu, lalu dia memegang tangan Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه dan berkata: Ini adalah temanmu, maka berilah dia bai‘ah. Kemudian ‘Umar memberinya Bai‘ah, dan Muhajirin dan Ansar memberinya mengikutinya.

Dia berkata: Kemudian Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه naik ke atas mimbar dan melihat wajah orang ramai dan apabila dia tidak melihat Az-Zubairرضي الله عنه , dia memanggilnya dan dia datang. Dia berkata: Saya berkata: "Anak lelaki bapa saudara Rasulullah  dan sahabatnya, saya dapati bahawa kumpulan orang Islam akan berpecah (iaitu berselisih)." Ketika ini, dia berkata: “(Tidak ada) kesalahan ke atasmu wahai Khalifah Rasulullah . Kemudian dia berdiri dan memberinya Bai‘ah.

Kemudian Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه memandang wajah orang ramai dan tidak melihat ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه, lalu dia memanggilnya. Ketika dia datang, dia berkata: "Anak lelaki paman Rasulullah dan orang yang dinikahinya dengan anak perempuannya, saya dapati bahawa kumpulan orang Islam akan berpecah." ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه berkata, ‘Tidak ada kesalahan (ke atasmu), wahai Khalifah Rasulullah .” Kemudian dia berdiri dan memberinya Bai‘ah.

Dalam riwayat ini terdapat satu titik manfaat, dan itulah Bai‘ah ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه, sama ada pada hari pertama atau hari kedua selepas kewafatan (Nabi). Dan ini benar bahawa 'Ali tidak meninggalkan Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه pada bila-bila masa, dan dia tidak meninggalkan solat dari solat di belakangnya seperti yang akan kita sebutkan. Dia menemaninya ke Dzul-Qassah ketika Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه pergi dengan pedangnya terhunus untuk membunuh orang-orang yang murtad.

Inilah saksi agong, dimana dua kelompok besar, Muhajirun dan Ansar bertemu bagi merundingkan perlatikan Khalifah pertama setelah wafatnya Rasulullahﷺ.  Disini juga berlaku"baiah' bagi menyokong perlantikan  Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه 

Sesiapa yang merenung tentang apa yang telah kami sebutkan ini, menjadi jelas baginya bahawa telah ada ijma para Sahabat – dari Muhajirin dan Ansar – tentang mengangkat Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه sebagai pemimpin, dan bukti sabdanya (Rasulullah ): “ Allah dan orang-orang mukmin akan mendesak Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه.” Dijelaskan kepadanya bahawa Rasulullah . tidak menyebut secara jelas mana-mana individu untuk khilafah, tidak juga untuk Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه– sebagai kumpulan yang disebut dari Ahlus-Sunnah – mahupun untuk ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه – sebagai kumpulan yang didakwa daripada Rafidah. 

Namun beliau memberikan petunjuk yang kuat yang difahami oleh setiap orang yang mempunyai otak dan akal yang memihak kepada Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه seperti yang kami sebutkan dan kami akan sebutkan juga nanti. Begitu juga, telah ditegaskan dalam Shahih dalam Hadis Hisyam Ibn 'Urwahرضي الله عنه , daripada bapanya, daripada Ibn 'Umar: Sesungguhnya, apabila 'Sayidina Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه ditikam, dikatakan kepadanya, "Apakah kamu tidak akan melantik untuk pengganti kami, wahai pemimpin orang-orang yang beriman?” Beliau menjawab, “Seandainya aku melantik untuk kamu pengganti, maka seseorang yang lebih baik daripadaku adalah Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه. Dan jika saya tidak melakukannya maka tidak ada orang yang lebih baik daripada saya” - iaitu Rasulullah . Ibn ‘Umar berkata, “Aku tahu ketika dia berkata Rasulullah , bahawa dia tidak akan mengangkat penggantinya."

Diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas: Sesungguhnya ketika Al- ‘Abbas dan ‘Ali keluar setelah bersama Rasulullah , lalu seorang lelaki berkata: Bagaimana Rasulullah  bangun pagi ini? ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه menjawab: Dia bangun dengan lebih baik (atau sembuh) dengan memuji Allah. Kemudian Al-‘Abbas berkata: Sesungguhnya kamu adalah hamba kepada tongkat (sejenis celaan) selepas tiga malam, sesungguhnya aku mengetahui kematian pada wajah Bani Hasyim, dan aku melihat kematian di hadapan Rasulullah . Maka marilah kita menghadapnya dan bertanya kepadanya, dengan siapakah pimpinan itu? Jika ia bersama kita maka kita tahu, dan jika ia bersama selain kita, maka dia akan memberi perintah kepadanya dalam hal kita. ‘'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه berkata: Saya tidak akan memintanya, demi Allah, jika dia tidak memberikannya kepada kita maka orang ramai tidak akan pernah memberikannya kepada kita. Saya berkata: Dan ini adalah pada hari Isnin, hari kematiannya, jadi ini membuktikan bahawa dia - semoga selawat ke atasnya - meninggal dunia tanpa memberi petunjuk (wasiyyah) tentang kepimpinan. Dan dalam Shahih, Ibn ‘Abbas meriwayatkan bahawa, sesungguhnya, musibah dalam setiap makna perkataan adalah yang menghalang Rasulullah . daripada menulis wasiat (Wasiyyah). Kami telah menyebut bahawa dia meminta untuk menulis untuk mereka sebuah buku (atau mesej) mereka tidak akan sesat selepasnya. Ketika mereka semakin meninggikan suara mereka dan berselisih di dekatnya, dia berkata, “Pergilah daripadaku, kerana keadaanku lebih baik daripada apa yang kamu serukan kepadaku.” Dan kami telah menyebut bahawa dia berkata selepas itu: "Allah dan orang-orang Mukmin akan mendesak Sayidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه (sebagai pemimpin)."

Dalam Shahih Ibrahim At-Taimi meriwayatkan dari ayahnya: ''Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه. berkata kepada kami: "Sesiapa yang mendakwa bahawa kami mempunyai sesuatu yang kami baca yang tidak ada dalam Kitab Allah, dan ini Kitab (yang melekat pada pedangnya), di dalamnya terdapat umur unta (yang layak menerima zakat) dan perkara-perkara dari Jirahat (peraturan mengenai kecederaan) - kemudian dia memang telah berbohong. Dan apa yang tertulis di atas kertas ini, (di mana) Rasulullah bersabda:

 “Madinah adalah tempat suci dari (gunung) 'Udara ke Tsaur, oleh itu sesiapa yang membuat bid'ah (di dalamnya) atau melakukan dosa, atau memberi perlindungan kepada orang yang membuat bid'ah seperti itu, akan mendapat Laknat Allah, para malaikat dan semua manusia; dan tiada satu pun daripada amal ibadat yang wajib atau pilihannya akan diterima dan suaka yang diberikan oleh mana-mana orang Islam hendaklah dijamin oleh semua orang Islam walaupun ia diberikan oleh salah satu status sosial yang paling rendah di kalangan mereka."

"Dan sesiapa yang mengkhianati seorang Muslim dalam hal ini akan mendapat Laknat Allah, para malaikat dan semua manusia, dan amal ibadah yang wajib dan pilihannya tidak akan diterima. Dan mana-mana hamba yang dimerdekakan yang mengambil sebagai tuan (berkawan) dengan orang selain tuannya yang sebenarnya yang memerdekakannya tanpa mengambil izin dari yang terakhir, akan mendapat Laknat Allah, malaikat dan semua manusia, dan amalan wajib dan pilihannya. ibadah tidak akan diterima.”


Hadis ini, yang ditegaskan di dalam Shahih dan selain mereka, Sayidina 'Ali رضي الله عنه menyangkal segolongan dari Rafidah dalam dakwaan mereka bahawa Rasulullah  telah berwasiat. kepimpinan untuknya. Seandainya seperti yang mereka dakwa, maka tidak ada seorang pun dari kalangan sahabat yang akan menolaknya. Mereka lebih taat kepada Allah dan Rasulnya semasa hidupnya dan selepas kematiannya daripada menentangnya dan memilih selain daripada yang dipilihnya, dan meninggalkan orang yang dipilihnya dengan perkataannya; tidak pernah dan mengapa (akan)? Sesiapa yang beranggapan demikian tentang para Sahabat y maka dia telah menisbahkan mereka semua sebagai kemaksiatan dan berkumpul untuk menentang Rasulullah , dan menentang baginda dalam ketetapan dan nasnya. Dan barangsiapa di antara manusia mencapai tingkatan (maksiat) ini, maka dia telah keluar dari agama Islam dan telah kafir dengan ijmak para Imam Islam dan pertumpahan darahnya lebih halal daripada menumpahkan arak. Selepas itu, jika ‘Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه mempunyai nas, maka mengapa dia tidak menggunakannya sebagai bukti terhadap para Sahabat yang membuktikan penegasan kerajaannya ke atas mereka dan kepimpinannya terhadap mereka? Sekiranya dia tidak dapat menyampaikan bukti yang ada bersamanya, maka dia akan menjadi lemah dan yang lemah tidak sesuai untuk kepimpinan. Dan jika dia mampu tetapi tidak melakukannya, maka dia akan menjadi pengkhianat dan pengkhianat yang durhaka itu bersara daripada kepimpinan. Dan jika dia tidak mengetahui kewujudan bukti, maka dia akan menjadi jahil; selepas itu dia mengetahui dan mengetahuinya selepas itu. Ini adalah mustahil, pembohongan dan kesesatan.

Ini hanya (dilihat sebagai) baik pada pandangan orang-orang jahil, orang biasa dan makhluk yang terpedaya. Syaitan menghiasinya bagi mereka tanpa bukti dan dalil,sebaliknya dengan dakwaan semata-mata (tidak berasas), meneka, berbohong dan memfitnah. Aku berlindung kepada Allah dari kekeliruan, kehinaan, kekeliruan dan kekufuran yang mereka alami. Dan aku berlindung kepada Allah dengan berpegang teguh kepada As-Sunnah dan Al-Qur'an, dan mati atas Islam dan Iman, mati dalam keteguhan dan yakin, dan memenuhi timbangan (dengan amal soleh) dan selamat dari api neraka. , dan kejayaan bersama syurga. Sesungguhnya Dia Maha Mulia, Maha Pemberi karunia, Maha Penyayang, lagi Maha Penyayang.

Dalam Hadis yang sahih dalam Shahih yang diriwayatkan oleh 'Sayidina 'Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه , yang kami sebutkan tadi, adalah sanggahan para pendusta dari penduduk Turuq (Soofiyyah) dan tukang cerita jahil terhadap dakwaan mereka bahawa Rasulullah . beliau, membuat Wasiyyah (wasiat) kepada 'Ali dengan banyak perkara. Mereka meriwayatkan  memanjangkan (bentuk), seperti: “Wahai ‘Ali, lakukanlah ini. Wahai ‘Ali, jangan lakukan itu. Wahai ‘Ali, sesiapa yang melakukan ini adalah begini-begini” dengan kata-kata yang lemah dan makna yang bodoh, dan kebanyakannya adalah lemah yang tidak layak untuk ditulis. Dan Allah (SWT) lebih mengetahui.



















A

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...