Islam Creation Story of The Universe

 Dari perspektif Islam, penciptaan Bumi dan alam semesta adalah kerja Allah (Tuhan), seperti yang diterangkan dalam Al-Quran. Al-Quran memperincikan bagaimana Allah menciptakan langit dan bumi dalam enam hari. Bumi, bersama-sama dengan planet-planet lain, dicipta daripada awan debu dan gas yang padat, menurut Al-Quran. Al-Quran juga menekankan bahawa Allah menciptakan segala sesuatu di alam ini untuk tujuan tertentu, termasuk manusia.


Aspek Utama Kisah Penciptaan Islam:

Allah adalah Pencipta:

Prinsip utama kisah penciptaan Islam adalah bahawa Allah adalah satu-satunya Pencipta segala sesuatu, termasuk langit, Bumi, dan semua yang ada di dalamnya.

Enam Hari:

Al-Quran menyatakan bahawa Allah menciptakan langit dan Bumi dalam enam hari, yang ditafsirkan ramai sarjana Islam sebagai tempoh masa, bukan hari literal.

Tujuan Penciptaan:

Bumi diciptakan untuk manusia hidup dan berkembang maju, dan seluruh alam semesta memenuhi tujuan yang ditetapkan oleh Allah.

Penciptaan Berterusan:

Al-Quran juga menggambarkan proses penciptaan sebagai berterusan, dengan Allah terus mencipta dan mengekalkan alam semesta.

Penjajaran Saintifik:

Kisah penciptaan al-Quran dilihat oleh ramai umat Islam sebagai sejajar dengan penemuan saintifik tentang alam semesta, termasuk teori Big Bang dan asal usul sistem suria.

Perincian dari Al-Quran:


Sertai Langit dan Bumi:

Al-Quran menggambarkan langit dan Bumi sebagai satu kesatuan sebelum dipisahkan.

Matahari, Bulan dan Planet:

Allah menciptakan matahari, bulan, dan planet sebagai sebahagian daripada proses penciptaan.

Kehidupan di Bumi:

Al-Quran menerangkan penciptaan kehidupan di Bumi, termasuk haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan manusia.

Adam dan Hawa:

Penciptaan Adam, lelaki pertama, dan Hawa, wanita pertama, adalah bahagian penting dalam kisah penciptaan Islam.

Kepentingan Mempelajari Penciptaan:

Umat ​​Islam digalakkan untuk mengkaji alam semesta dan Bumi untuk memahami ciptaan Allah dan meningkatkan keimanan mereka.

Petikan-petikan yang berkaitan dengan penciptaan berlaku di dalam Al-Quran adalah tempat yang berbeza, seperti: "Sesungguhnya di langit dan di bumi terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. Dan pada penciptaan kamu sendiri, dan binatang-binatang yang bertebaran (di bumi), terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang yakin. Dan pada pertukaran malam dan siang, dan bahawa Allah menurunkan langit dan bumi sesudah matinya, dan menghidupkan kembalinya sesudah matinya. angin, adalah tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal” (45:3-5).

Big Bang?

Al-Quran mengatakan bahawa "langit dan bumi telah digabungkan menjadi satu, sebelum Kami pisahkan antara keduanya" (21:30). Selepas letupan besar ini, Allah "berpaling ke langit, dan ia telah menjadi (seperti) asap. Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: 'Berkumpullah, sama ada dengan suka hati atau terpaksa.' Mereka berkata: 'Kami datang (bersama-sama) dengan ketaatan'" (41:11). Oleh itu unsur-unsur dan apa yang akan menjadi planet dan bintang mula menyejuk, bersatu, dan membentuk bentuk, mengikut undang-undang semula jadi yang Allah tetapkan di alam semesta.

Al-Quran seterusnya menyatakan bahawa Allah menciptakan matahari, bulan, dan planet-planet, masing-masing dengan laluan atau orbit masing-masing. “Dialah yang menciptakan malam dan siang, dan matahari dan bulan; semuanya (angkasa) berenang bersama-sama, masing-masing dalam peredarannya.” (21:33).

Perluasan Alam Semesta

"Langit, Kami bangunkan dengan kekuasaan. Dan sesungguhnya Kami meluaskannya" (51:47). Terdapat beberapa perdebatan sejarah di kalangan sarjana Muslim tentang maksud tepat ayat ini, kerana pengetahuan tentang pengembangan alam semesta baru ditemui.

Enam Hari?

Al-Quran menyatakan bahawa "Allah menciptakan langit dan bumi, dan apa yang ada di antara keduanya, dalam enam hari" (7:54). Walaupun pada zahirnya ini mungkin kelihatan serupa dengan kisah yang berkaitan dalam Bible, terdapat beberapa perbezaan penting.

Ayat-ayat yang menyebut "enam hari" menggunakan perkataan Arab "youm" (hari). Perkataan ini muncul beberapa kali dalam Al-Quran, masing-masing menunjukkan ukuran masa yang berbeza. Dalam satu kes, sukatan sehari disamakan dengan 50,000 tahun (70:4), sedangkan ayat lain menyatakan bahawa "sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti 1,000 tahun menurut perhitunganmu" (22:47). Oleh itu, perkataan "kamu" difahami, dalam Al-Quran, sebagai satu jangka masa yang panjang -- satu era atau eon. Oleh itu, umat Islam mentafsirkan perihalan penciptaan "enam hari" sebagai enam tempoh atau eon yang berbeza. Tempoh tempoh ini tidak ditakrifkan dengan tepat, begitu juga perkembangan khusus yang berlaku dalam setiap tempoh.


Selepas menyelesaikan Penciptaan, Al-Quran menerangkan bahawa Allah "mendudukkan Diri-Nya di atas Arasy" (57:4) untuk mengawasi kerja-Nya. Satu perkara yang jelas dibuat untuk menentang idea Alkitab tentang hari perhentian: "Kami menciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya dalam enam hari, dan tidak ada rasa letih yang menyentuh Kami" (50:38).


Allah tidak pernah "selesai" dengan kerja-Nya, kerana proses penciptaan sedang berlangsung. Setiap anak baru yang dilahirkan, setiap benih yang tumbuh menjadi anak pokok, setiap spesies baru yang

No:117 : Mukjizat Daging kambing yang cukup 130

[Gambar Hiasan] Daging kambing yang cukup 130 Dakwaan bahawa mukjizat Nabi Muhammad adalah hati kambing yang memberi makan 130 lelaki adalah...