Monday

No82 : Mukjizat Rasulullah Doa-nya agar Abu Hurairah menghafal ilmu


Illustrasi Sahaja

Doa Rasulullah ﷺ untuk Abu Hurairahرضي الله عنه   menghafal ilmu, Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa Abu Hurairahرضي الله عنه  berkata: 

"Mereka (orang) mengatakan Abu Hurairah meriwayatkan banyak (hadis) daripada Rasulullah ﷺ, mengapa tidak pembantu dan pendatang menceritakan seperti dia, seolah-olah mereka meragui saya, saya akan memberitahu anda mengapa ia begitu. Pembantu bekerja di ladang mereka dan pendatang di pasar. Saya selalu menemani Rasulullah ﷺ, saya hadir ketika mereka tiada, saya menghafal apabila mereka lupa. Rasulullah ﷺ bersabda pada suatu hari: 

“Siapakah di antara kamu yang menganugerahkan kepadaku kainnya sehingga aku mengosongkan perkataanku di atasnya, kemudian dia memegangnya di dadanya dan dia tidak akan melupakan apa yang dia dengar?”. 

"Saya memberikan kepadanya pakaian luar saya dan dia mengosongkan perkataannya di atasnya, dan kemudian saya memegangnya di dada saya, sejak hari itu saya tidak pernah melupakan apa-apa yang dia katakan".

Sesungguhnya jika tidak kerana dua ayat ini, nescaya tidaklah aku ceritakan kepadamu sepatah kata pun: 

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan keterangan-keterangan yang nyata, keterangan-keterangan dan petunjuk, yang telah Kami turunkan. turun, setelah kami menerangkannya kepada manusia di dalam Al-Kitab, mereka itulah yang dilaknat oleh Allah dan dilaknati oleh semua orang yang melaknat”.

Abu Hurairahرضي الله عنه berkata, ‘Wahai Rasulullah ﷺ. Aku mendengar banyak riwayat daripada kamu tetapi aku melupakannya.’ Rasulullah ﷺ berkata: 

"Hamparkan jubahmu.’ Aku bentangkan jubahku dan dia menggerakkan kedua tangannya seakan-akan mencedok sesuatu lalu mengosongkannya di dalam jubah itu dan berkata, ‘Balutkanlah.’ Aku membungkusnya, dan sejak itu saya tidak pernah lupa. 

(Bukhari)

Contoh praktikal yang boleh kita pelajari daripada biografi orang hebat

Saya tidak memberitahu anda cerita-cerita ini untuk nilai hiburan mereka, walaupun ia menarik, tetapi supaya anda boleh belajar daripada contoh-contoh ini kerana ia adalah contoh praktikal, bukan teori.

Abu Hurairahرضي الله عنه

Abu Hurairahرضي الله عنه meriwayatkan sejumlah hadits yang luar biasa dari Rasulullah ﷺ, khususnya dibandingkan dengan Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه dan Sayidina Omar Ibn Ak Khattab  رضي الله عنه yang sangat disegani dan sahabat dekat. Rasulullah ﷺ..

Abu Hurairahرضي الله عنه meriwayatkan lebih 5,000 hadis, lebih banyak daripada sahabat yang lain. Ini membuatkan orang ramai mempersoalkan bagaimana ini boleh berlaku. Dan dia menjawab tuduhan dan keraguan yang masih wujud hingga kini.

Takrif hadis ialah sesuatu yang disabdakan, atau dilakukan, atau disetujui oleh Rasulullah ﷺ. Atau penceritaan tentang salah satu sifat atau ciri perwatakannya.

Membayangi Rasulullah ﷺ.

Abu Hurairahرضي الله عنه membantah mereka yang mencabar koleksi hadithnya, dengan berkata:

Kalian mendakwa bahawa Abu Hurairahرضي الله عنه  banyak meriwayatkan daripada Rasulullah ﷺ. (Bagaimanapun) dengan Allah akan menjadi perlantikan kita. Aku adalah seorang fakir, dan aku selalu berpegang teguh kepada Rasulullah ﷺ dengan puas dengan apa yang akan mengisi perutku, dan orang-orang Muhajirin dahulu sibuk berdagang di pasar, dan orang-orang Ansar sibuk mencari. selepas harta mereka. Tetapi aku (Abu Hurairahرضي الله عنه ) selalu berpegang teguh kepada Rasulullah ﷺ dengan puas dengan apa yang mengisi perutku dan aku biasa menghadiri apa yang mereka tidak hadiri dan aku biasa menghafal apa yang mereka tidak hafal. 

(Bukhari).

Kita lihat dari komen beliau, bahawa kerana orang-orang yang berhijrah ke Madinah dari Makkah (Muhajirin) sibuk dalam perniagaan mereka, dan penduduk Madinah (kaum Ansar) sibuk dengan tanaman mereka, mereka tidak dapat menghadiri banyak kalangan ilmu. Madinah adalah masyarakat pertanian manakala Makkah adalah komuniti perniagaan, terlibat dalam perdagangan dan mengimport dan mengeksport barangan, jadi semua orang sibuk mencari rezeki.

Sebaliknya, Abu Hurairahرضي الله عنه tidak bekerja, sebaliknya dia berpegang teguh kepada Rasulullah ﷺ, puas makan apa sahaja yang dia dapat mengisi perutnya.

Oleh sebab itu, sementara orang lain sibuk, dia dengan rapat  membayangi  Rasulullah ﷺ, tidak mengambil berat tentang masalah duniawi, dan dapat menghadiri bulatan yang tidak pernah mereka hadiri. Hasilnya, dia dapat menghafal apa yang tidak pernah mereka hafal.

Lewat di tempat kejadian

Abu Hurairahرضي الله عنه  adalah nama panggilan Abd Al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi dari Yaman. Dia datang lewat masuk Islam, pada tahun ke-7 selepas hijrah Rasulullah ﷺ ke Madinah.

Ini bermakna beliau hanya menghabiskan 3-4 tahun bersama Rasulullah ﷺ sebelum beliau wafat. Tiada siapa yang tahu bahawa Rasulullah ﷺ  akan wafat tidak lama lagi, tetapi dalam beberapa tahun itu, Abu Hurairahرضي الله عنه , yang berminat untuk belajar, sentiasa bersama Rasulullah ﷺ, menghafal dan menulis semua yang baginda. boleh.

Mengorbankan kerjayanya

Jika anda mendalami riwayat ini, anda melihat bukanlah satu keputusan atau pilihan yang mudah untuk melepaskan kerjaya untuk menuntut ilmu. Abu Hurairah رضي الله عنه  masih bujang, walaupun dia berkahwin kemudian. Apabila beliau menyertai Rasulullah ﷺ  beliau berada di puncak usianya, berumur antara 28-30. Namun dia memilih untuk menumpukan masanya untuk menuntut ilmu, daripada mencari pekerjaan atau memulakan perniagaan yang boleh dilakukannya.

Ini bermakna dia fakir, dan merupakan salah seorang dari ahli as-Suffah, orangorang fakir yang mempunyai tempat khusus yang diberikan kepada mereka di masjid Rasulullah ﷺ, di mana mereka menerima sedekah daripada orang lain.

Keghairahan untuk mengejar

Abu Hurairah رضي الله عنه tahu bahawa jika dia bekerja dia akan sibuk, dan itu akan melambatkan pemerolehan ilmunya, kerana dia perlu bekerja pada sianghari dan belajarnya akan terhad pada waktu petang.

Sebagai seorang yang baru beragama Islam, dia tidak sabar-sabar ingin mengejar ketinggalan – walaupun bukan untuk bersaing, tetapi untuk mengetahui apa yang orang lain perolehi selama bertahun-tahun mereka bersama Rasulullah ﷺ.

Abu Hurairah رضي الله عنه  pasti menebus kedatangan lambat. Dia tidak berlengah-lengah. Dia memilih untuk membayangi Rasulullah ﷺ, pergi dari bulatan ke bulatan dan tempat ke tempat, berkhidmat kepada Rasulullah ﷺ daripada mengejar kerjaya, dan betapa kita iri kepadanya! Sekiranya kita mempunyai peluang, kita sangat suka berada di kedudukannya dan melakukan perkara yang sama dan berkhidmat kepadanya, wassalam.

Abu Hurairah رضي الله عنه  menghadiri lingkaran Rasulullah ﷺ, menempel di sisinya, mendengarnya secara langsung, memerhatikannya, dan belajar daripadanya.

Mengikut lain-lain riwayat

Ibn Hajar menyebut bahawa Abu Hurairah رضي الله عنه tinggal bersama Rasulullah ﷺ selama 4 tahun. Oleh kerana setiap tahun lunar adalah 354 hari, jika dia menghafal 5 hadis setiap hari maka jumlah keseluruhannya adalah 7080 Hadis.

Atau pergi dengan 3 tahun (354x5) yang akan menjadikan 5310. Ini bermakna bilangan hadith yang diriwayatkannya tidak melebihi kemungkinan.

Abu Hurairah رضي الله عنه pasti menebus kedatangan lambat. Abu Hurairah رضي الله عنه tidak berlengah-lengah. Abu Hurairah رضي الله عنه memilih untuk membayangi Rasulullah ﷺ, pergi dari bulatan ke bulatan dan tempat ke tempat, berkhidmat kepada Rasulullah ﷺ, daripada mengejar kerjaya, dan betapa kita iri kepadanya! Sekiranya kita mempunyai peluang, kita sangat suka berada di kedudukannya dan melakukan perkara yang sama dan berkhidmat kepadanya, wassalam.

Abu Hurairah رضي الله عنه menghadiri lingkaran Rasulullah ﷺ,, menempel di sisinya, mendengarnya secara langsung, memerhatikannya, dan belajar daripadanya.

Jilid riwayat

Ibn Hajar menyebut bahawa Abu Hurairah رضي الله عنه tinggal bersama Rasulullah ﷺ selama 4 tahun. Oleh kerana setiap tahun lunar adalah 354 hari, jika dia menghafal 5 hadis setiap hari maka jumlah keseluruhannya adalah 7080 Hadis.

Atau pergi dengan 3 tahun (354x5) yang akan menjadikan 5310. Ini bermakna bilangan hadith yang diriwayatkannya tidak melebihi kemungkinan.

Faedah belajar bersama Rasulullah ﷺ:

Anda tidak boleh belajar segala-galanya daripada perkataan. Sebenarnya melihat sesuatu yang diamalkan kadangkala boleh mengajar anda seratus muka surat atau pengalaman seumur hidup. Inilah nilai berada di hadapan Rasulullah ﷺ
 dan mereka yang membawa ilmu selepas itu.

Oleh itu Abu Hurairah رضي الله عنه  mempertahankan warisannya dengan mengatakan bahawa tidak ada orang yang menuduhnya mengada-adakan kumpulan hadisnya, kerana ketika para sahabat yang dihormati orang lain sibuk, dia mempunyai keistimewaan untuk membayangi Rasulullah ﷺ . Sementara itu, Abu Bakar رضي الله عنه yang jauh lebih banyak ilmunya dan lebih lama bersama Rasulullah ﷺ tidak meninggalkan riwayat sebanyak itu, kerana ketika Rasulullah saw wafat, beliau terpaksa memimpin ummah dan tidak sempat menceritakan ilmunya.

Cabaran seterusnya – cuba membawa terlalu banyak tembikai

Setelah menerima kemiskinan dan mula menuntut ilmu, Abu Hurairah رضي الله عنه menghadapi halangan seterusnya, dia merasakan ingatannya mengecewakannya.Walaupun dia seorang yang berilmu, pada masa yang tidak semua orang boleh membaca dan menulis, dia sibuk mengumpul apa yang didengar dan menghafalnya.Terdapat beberapa perbezaan pendapat sama ada dia celik atau tidak. Abu Hurairah رضي الله عنه sendiri berkata:

Tidak ada seorang pun di antara para sahabat Rasulullah ﷺyang meriwayatkan lebih banyak hadis daripada saya kecuali `Abdullah bin `Amr (bin Al-`As)رضي الله عنه yang pernah menulisnya dan saya tidak menulisnya.

(Bukhari)

Lebih banyak kalangan yang dia hadiri, lebih banyak ilmu yang dia peroleh, dan dia mula sedar bahawa dia tidak dapat mengekalkan semuanya.

Dalam bahasa Arab, kami berkata, jika anda mempunyai terlalu banyak tembikai dalam satu tangan, anda akan menjatuhkannya. Abu Hurairah رضي الله عنه
 cuba membawa banyak buah tembikai.

Apabila 20 hadis, menjadi 200-300 hadis dan terus berkembang, dia bimbang tidak akan dapat menghafal semuanya, lalu dia pergi kepada  Rasulullah ﷺ
 dan mengadu tentang ingatannya.

Apabila ingatan anda tidak tajam, dalam bahasa Arab, mereka mengatakan makan za'tar (herba, thyme). Dan itulah sebabnya mereka memberi makan kanak-kanak banyak za'tar di Timur Tengah.

Betapa ingatan  Abu Hurairah رضي الله عنه diberi rangsangan yang istimewa
Ini adalah ketika  Rasulullah ﷺ menyuruhnya untuk membentangkan pakaiannya, dan dia mencedok sesuatu dari udara dengan tangannya dari yang ghaib dan meletakkannya di dalam pakaian Abu Hurairah رضي الله عنه yang kemudiannya menyuruhnya meletakkan kembali di dadanya. .

Selepas itu   Abu Hurairah رضي الله عنه  berkata dia tidak pernah melupakan apa-apa lagi. Saya telah membaca secara meluas mengenai episod ini dan tiada siapa yang tahu apa yang beliau ( Rasulullah ﷺ) genggam dari udara.

Oleh itu, sebab lain untuk pemerolehan hadis yang fenomenal adalah pemberian istimewa daripada  Rasulullah ﷺ Dia berkata:


Pada suatu hari aku mendengar  Rasulullah ﷺ bersabda:

 'Siapakah yang akan membentangkan Ridanya' (pakaian yang menutupi bahagian atas badan) sehingga aku menyelesaikan ucapanku lalu melipatnya, (iaitu membungkusnya ke atas badannya). ), dalam hal ini dia tidak akan melupakan apa-apa yang telah dia dengar daripada saya.' Maka saya membentangkan pakaian saya yang saya pakai; dan demi Dia yang telah mengutus Muhammad dengan kebenaran, semenjak aku tidak pernah melupakan apa yang aku dengar daripadanya (Rasulullah)

(Bukhari)

Mengapa Rasulullah ﷺ memberi Abu Hurairah رضي الله عنه 
 hadiah ini?
Rasulullah ﷺ memberi ganjaran kepada  Abu Hurairah رضي الله عنه 
 atas dedikasinya. Terbukti bahawa dia telah melakukan banyak usaha, bertanya, membuat nota, menghafal, dan membayanginya dan oleh itu  Rasulullah ﷺ meningkatkan daya ingatannya. Maka usaha dan dedikasinya mendapat ganjaran.

Dalam riwayat itu, Abu Hurairah رضي الله عنه 
 juga berkata kerana dua ayat dalam al-Quran, dia meriwayatkan hadis, jika tidak dia tidak akan meriwayatkan apa-apa. Dia berkata:
Orang mengatakan bahawa saya telah meriwayatkan banyak hadis (riwayat Rasulullah ﷺ). Seandainya tidak ada dua ayat dalam Al-Qur’an, nescaya aku tidak akan meriwayatkan satu hadis pun, dan ayat-ayatnya ialah:

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنزَلْنَا مِنَ ٱلْبَيِّنَـٰتِ وَٱلْهُدَىٰ مِنۢ بَعْدِ مَا بَيَّنَّـٰهُ لِلنَّاسِ فِى ٱلْكِتَـٰبِ ۙ أُو۟لَـٰٓئِكَ يَلْعَنُهُمُ ٱللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ ٱللَّـٰعِنُونَ ١٥٩

Orang-orang yang menyembunyikan keterangan-keterangan dan petunjuk yang telah Kami turunkan, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Al-Kitab, mereka itu-Allah melaknat mereka, dan melaknat mereka pula oleh para la’nat. 
(2:159)

إِلَّا ٱلَّذِينَ تَابُوا۟ وَأَصْلَحُوا۟ وَبَيَّنُوا۟ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنَا ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ ١٦٠
Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki, dan memberitakan. Mereka-Aku akan menerima taubat mereka. Akulah Yang Menerima Taubat lagi Maha Penyayang. 
(2:160)

Dan tidak syak lagi saudara-saudara Muhajir (berhijrah) kita dahulunya sibuk di pasar dengan perniagaan (menawar-menawar) mereka dan saudara-saudara Anshari kita dahulu sibuk dengan harta mereka (pertanian). Akan tetapi aku (Abu Hurairah) selalu berpegang teguh kepada   Rasulullah ﷺ dengan puas dengan apa yang mengisi perutku dan aku biasa menghadiri apa yang mereka tidak hadiri dan aku selalu menghafal apa yang mereka tidak hafal. 
(Bukhari)

‘Ya Allah, aku bertanya kepada-Mu apa yang diminta oleh sahabatku daripada-Mu dan ilmu yang tidak akan dilupakan.’

اللهم إني أسألك علماً لا يُنسى

Rasulullah ﷺ bersabda, ‘Amin’.


Kemudian Zaid  رضي الله عنه dan sahabatnya berkata kami juga mahu begitu, tetapi Rasulullah ﷺ  berkata bahawa Dawsi (iaitu Abu Hurairah) telah mendahului kamu.

(Bayhaqi dalam Sunan al-Kubra dan Al-Hakim dalam Al-Mustadrak)

Faedah belajar bersama  Rasulullah ﷺ

Anda tidak boleh belajar segala-galanya daripada perkataan. Sebenarnya melihat sesuatu yang diamalkan kadangkala boleh mengajar anda seratus muka surat atau pengalaman seumur hidup. Inilah nilai berada di hadapan Rasulullah ﷺ dan mereka yang membawa ilmu selepas itu.

Oleh itu Abu Hurairah mempertahankan warisannya dengan mengatakan bahawa tidak ada orang yang menuduhnya mengada-adakan kumpulan hadithnya, kerana ketika para sahabat yang dihormati lain sibuk, dia mempunyai keistimewaan untuk membayangi Rasulullah ﷺ.

Sementara itu, Abu Bakar  رضي الله عنه  yang jauh lebih banyak ilmunya dan lebih lama bersama Rasulullah ﷺtidak meninggalkan riwayat sebanyak itu, kerana ketika Rasulullah ﷺ wafat, beliau terpaksa memimpin ummah dan tidak sempat menceritakan ilmunya.


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...