Sunday

[ Bahagian 6 ]Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Buruj Mengindahkan Langit


 Buruj -Buruj (Constellations) Mengindahkan Langit Alam Semesta Raya.

وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِى ٱلسَّمَآءِ بُرُوجًۭا وَزَيَّنَّـٰهَا لِلنَّـٰظِرِينَ ١٦

Artinya: 'Dan demi sesungguhnya! Kami telah menjadikan di langit: bintang-bintang (yang berbagai bentuk dan keadaan) serta kami hiasi langit itu bagi orang-orang yang melihatnya.'

 Abdullah Muhammad Basmeih”. 

(Surah Al Hijr: Ayat 16)


Refleksi: Ayat ini menunjukkan dimensi estetika langit malam. Istilah Arab burūj (buruj) boleh bermaksud kumpulan bintang atau bintang hebat - sering difahami sebagai zodiak atau pembentukan bintang yang menonjol. Al-Quran menegaskan bahawa Tuhan "menempatkan" ini di syurga dan menjadikannya indah bagi mereka yang memandang ke atas. Ini menunjukkan bahawa keindahan langit berbintang adalah disengajakan. Langit malam boleh menjadi kusam atau kosong, tetapi sebaliknya ia ditaburi dengan cahaya yang membentuk corak (seperti Orion, Big Dipper, dll.) yang dipandang manusia dengan hairan sepanjang sejarah. Ayat itu mengajak kita melihat kemegahan alam semesta sebagai hadiah yang disengajakan. 

Bagi penonton Arab abad ke-7, buruj mempunyai kepentingan praktikal (menandakan musim dan arah) tetapi di sini penekanan adalah pada kegemilangan visual mereka - sumber inspirasi dan kekaguman. Ia mengajar bahawa Tuhan bukan sahaja berkuasa tetapi juga seorang seniman yang menghiasi alam semesta. Pemerhati bertujuan untuk mengambil kegembiraan dan keselesaan dari perhiasan cakerawala ini. Ayat-ayat berikut dalam petikan,
وَحَفِظْنَـٰهَا مِن كُلِّ شَيْطَـٰنٍۢ رَّجِيمٍ ١٧
إِلَّا مَنِ ٱسْتَرَقَ ٱلسَّمْعَ فَأَتْبَعَهُۥ شِهَابٌۭ مُّبِينٌۭ ١٨

(Surah Al Hijr: Ayat 17–18) 

menyebut perlindungan langit daripada kejahatan (iaitu, hujan meteor yang digambarkan sebagai anak panah yang menyala melawan syaitan), tetapi [Surah Al Hijr:Ayat16] memfokuskan pada gambaran positif: langit sebagai kanopi besar yang bertatahkan cahaya untuk menyenangkan mata dan hati yang melihatnya. Secara rohani, ini bergema dengan konsep bahawa alam adalah tanda keindahan Tuhan (jamāl). Oleh itu, menghargai bintang boleh menjadi tindakan renungan rohani, mengiktiraf Pencipta yang "mencintai keindahan" (menurut sebuah hadis Islam) dan yang "menjadikan segala yang Dia ciptakan sangat baik dan indah" 

ٱلَّذِىٓ أَحْسَنَ كُلَّ شَىْءٍ خَلَقَهُۥ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ ٱلْإِنسَـٰنِ مِن طِينٍۢ ٧

Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;

— Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah Sajdah: Ayat 7)

Wawasan Saintifik: Sebutan "buruj" sejajar dengan cara manusia telah lama mengenakan corak pada bintang. Sudah tentu, sains kini mengetahui kumpulan ini jelas - bintang dalam buruj mungkin beratus-ratus tahun cahaya dan tidak berkaitan, tetapi pada perspektif kami ia membentuk corak. Pengiktirafan Al-Quran terhadap amalan manusia ini (“untuk pemerhati”) patut diberi perhatian. Ia mengesahkan pengalaman pengamat bintang yang melihat gambar di langit. Hari ini kita tahu bahawa bintang yang membentuk, katakan, Tali Pinggang Orion berada pada jarak yang sangat berbeza dan satu (Alnitak) ialah supergergasi biru panas manakala satu lagi (Mintaka) ialah bintang binari yang besar. Namun mata kita menghubungkannya dengan garis khayalan ke dalam "tali pinggang" pada sosok pemburu. Keindahan langit malam yang diperkatakan oleh ayat itu adalah sangat nyata: walaupun bintang adalah bola plasma fizikal, persepsi kita menyusunnya ke dalam buruj yang membawa makna dan keindahan. Astronomi moden masih menggunakan 88 buruj rasmi (ditubuhkan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa) untuk memetakan langit, walaupun kini ia lebih seperti sempadan koordinat. Kami terus merujuk kepada Orion, Ursa Major, Scorpio, dll., apabila membincangkan bahagian langit. Terdapat sesuatu yang kekal tentang corak bintang ini.

Al-Quran berkata "Kami telah menghiasi langit untuk pemerhati" mendapati bergema dalam fakta bahawa manusia merentasi semua budaya telah mendapati langit berbintang memukau. Dari sudut pandangan saintifik, kemunculan langit malam adalah disebabkan oleh beberapa faktor: taburan bintang dalam galaksi Bima Sakti kita (kebanyakan bintang terang yang kita lihat agak berdekatan dalam galaksi kita, dan jalur Bima Sakti ialah satah padat galaksi kita yang dilihat dari dalam), penglihatan malam kita yang dapat melihat cahaya samar sebagai titik yang indah, dan kontras bintang terang terhadap ruang gelap. Jika kita tinggal di galaksi dengan awan debu tebal menghalang pandangan, atau jika suasana kita sentiasa berawan, kita tidak akan melihat keindahan ini. 

Bumi bernasib baik kerana mempunyai suasana yang agak jelas (apabila bebas daripada pencemaran) dan kita berada di bahagian Bima Sakti di mana kita boleh melihat banyak bintang lain. Malah, pada malam yang cerah jauh dari lampu kota, mata manusia dapat melihat beberapa ribu bintang. Tambah teleskop kecil dan berjuta-juta dapat dilihat. Lebih banyak kita telah membangunkan secara saintifik (teleskop, kamera), lebih banyak keindahan yang telah kita temui: gugusan bintang seperti Pleiades (gugusan kecil seperti gayung), nebula seperti Orion Nebula (semaian bintang yang bercahaya dalam warna ungu dan merah), dan galaksi seperti Andromeda yang kelihatan sebagai noda samar semuanya telah menambah kemegahan.

Dalam  Al-Quran, "buruj" mungkin merujuk secara khusus kepada tanda zodiak yang dilalui matahari, bulan dan planet - 12 kumpulan bintang ini (seperti Leo, jiran Orion Taurus, dll.) terkenal. Ia sememangnya digunakan untuk tanda kalender dan navigasi. Tetapi ungkapan ayat itu bersandar pada kecantikan mereka daripada fungsi. Ahli astronomi hari ini masih menjadi puitis: sebagai contoh, kita bercakap tentang kelompok "kotak permata", "nebula rama-rama", dll., menghargai estetika. Terdapat juga konsep yang mendalam dalam kosmologi: mengapa langit malam gelap? Inilah Paradoks Olbers - jika alam semesta tidak terhingga dan dipenuhi secara seragam dengan bintang, setiap garis penglihatan akhirnya akan terkena bintang, menjadikan langit cerah seperti matahari. Hakikat bahawa kebanyakannya gelap dengan titik cahaya yang berbeza adalah kerana alam semesta mempunyai umur yang terhad dan mengembang, jadi cahaya bintang yang jauh tidak semuanya sampai kepada kita dan ruang angkasa kebanyakannya kosong. Ini membolehkan kita mempunyai langit berbintang yang indah dan bukannya whiteout. 

Seseorang boleh mengatakan sifat alam semesta berkonspirasi untuk memberi kita kontras yang memungkinkan pengamatan bintang. Begitu juga, mata kita boleh membezakan variasi kecil dalam kecerahan dan warna bintang. Bintang Betelgeuse di Orion berwarna merah-oren, manakala Rigel di kaki Orion berwarna biru-putih; mata kita melihat warna-warna itu. Orang Arab kuno, termasuk Nabi Muhammad ﷺ, terkenal menggambarkan warna bintang (cth., Sirius sebagai kebiruan, Arcturus sebagai kemerahan). Kepelbagaian warna dan kecerahan ini menambah estetika. Secara saintifik, ia sepadan dengan suhu bintang dan jenis spektrum. Tetapi bagi pemerhati, ia hanyalah kepelbagaian yang indah - "langit yang indah."

Tambahan pula, kosmologi moden mendedahkan keindahan pada skala yang tidak dapat dibayangkan sebelum ini: galaksi sendiri membentuk corak lingkaran (seperti lengan lingkaran Bima Sakti yang hanya kita petakan pada abad lalu), gugusan galaksi membentuk pengedaran yang elegan, dan melalui Teleskop Angkasa Hubble kita telah melihat imej seperti "Pillars of Creation" (lajur pembentuk bintang) yang secara visual menarik. Seseorang boleh berhujah bahawa kenyataan Al-Quran berlaku walaupun kita meluaskan "pemerhati" ke teleskop dan satelit kita - setiap pemandangan langit yang baru masih mempunyai keindahan. 

Tiada undang-undang yang mengatakan alam semesta harus kelihatan cantik kepada kita; ia boleh menjadi membosankan. Tetapi dari cincin Zuhal hingga gerhana (bulan yang diletakkan dengan sempurna memberi kita korona untuk melihat), terdapat banyak contoh di mana penjajaran alam semula jadi dan rasa estetik manusia sangat menarik. Sesetengah saintis menganggap ini antropik - jika alam semesta huru-hara dan hodoh mungkin kehidupan pintar tidak akan menemui makna - tetapi ia masih agak misteri bahawa ia sangat memberi inspirasi secara visual.

Ringkasnya, Al-Qur’an [Surah Al Hjir:Ayat16] mengingatkan kita bahawa di luar fungsi, terdapat kesenian dalam penciptaan. Buruj seperti yang dilihat oleh mata manusia menjana cerita, seni dan panduan. Secara saintifik, semasa kami mengalih keluar titik-titik mistik dan melihat bintang sebagai objek astrofizik yang berasingan, kami masih menghargai keseluruhan panorama langit. Dan yang menariknya, kerana sains telah menunjukkan kepada kita nebula dan galaksi, kita telah mencipta "buruj" baharu dalam fikiran kita - cth., melihat bentuk kepala kuda di Nebula Kepala Kuda, atau mata di Nebula Helix. Kegemaran manusia untuk mencari keindahan dan corak dalam bintang adalah sangat nyata dan mungkin juga terkawal (ada yang berspekulasi ia membantu navigasi awal dan ketepatan masa, oleh itu dipilih dalam evolusi). 

Al-Qur’an merangkainya sebagai perbuatan Tuhan: Dia meletakkan bintang-bintang dan menjadikannya menyenangkan. Dalam istilah moden, seseorang mungkin mengatakan alam semesta mempunyai keharmonian dan simetri yang mendasari yang otak kita bergema. Matematik sering menerangkan keindahan dalam undang-undang fizikal (seperti simetri elegan galaksi lingkaran yang dibentuk oleh graviti). Oleh itu, kosmos bukan sahaja rasional tetapi juga agung, sesuai dengan pandangan al-Quran bahawa ia adalah "masabīḥ" [lampu2];

فَقَضَىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَـٰوَاتٍۢ فِى يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِى كُلِّ سَمَآءٍ أَمْرَهَا ۚ وَزَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَـٰبِيحَ وَحِفْظًۭا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ ١٢

"Lalu Ia menjadikannya tujuh langit, dalam dua masa; dan Ia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing. Dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui."

— Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah Fussilat:Ayat 12) 


dan "perhiasan" (perhiasan, 37:6) di syurga yang paling rendah. Bagi mana-mana pencinta bintang atau ahli astronomi, ayat ini benar: langit sememangnya "dipercantikkan untuk pemerhati."


إِنَّا زَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِزِينَةٍ ٱلْكَوَاكِبِ ٦

Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan hiasan bintang-bintang.

— Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah As Saffat: Ayat 6)




Al-Quran berkata "Kami telah menghiasi langit untuk pemerhati"




[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...