Monday

[ Bahagian 12 ] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: – Orbit Tepat Matahari dan Bulan

>Orbit Tepat Matahari dan Bulan;

وَٱلشَّمْسُ تَجْرِى لِمُسْتَقَرٍّۢ لَّهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ ٣٨وَٱلْقَمَرَ قَدَّرْنَـٰهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَٱلْعُرْجُونِ ٱلْقَدِيمِ ٣٩لَا ٱلشَّمْسُ يَنۢبَغِى لَهَآ أَن تُدْرِكَ ٱلْقَمَرَ وَلَا ٱلَّيْلُ سَابِقُ ٱلنَّهَارِ ۚ وَكُلٌّۭ فِى فَلَكٍۢ يَسْبَحُونَ ٤٠

"Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui;Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya - (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering.(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing"

— Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah Yasin:Ayat 38–40)

Terjemahan (Surah Yasin:Ayat 38–40): "Dan matahari berjalan ke tempat perhentiannya. Demikianlah ketetapan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Dan bulan – Kami tetapkan baginya fasa-fasa, sehingga ia kembali seperti tangkai kurma tua yang melengkung. Tidaklah berhak matahari mendahului bulan, dan tidak pula malam mendahului siang." (Surah Yasin:Ayat 38–40).
ٱلشَّمْسُ وَٱلْقَمَرُ بِحُسْبَانٍۢ ٥

 “Matahari dan bulan [bergerak] dengan perhitungan yang tepat.” 

(Surah Ar Rahman : Ayat 5)

Refleksi: Ayat-ayat ini menekankan keteraturan dan pemisahan pergerakan matahari dan bulan. Dalam Surah Yā-Sīn, matahari disifatkan sebagai berlari ke "tempat berehat" atau titik akhir yang ditetapkan - menyerlahkan bahawa perjalanan matahari (setiap hari melintasi langit, atau perjalanan kosmiknya yang lebih panjang) ditentukan oleh ketetapan Tuhan. Fasa-fasa bulan diperhatikan dengan jelas: daripada bulan sabit baharu kepada penuh dan kembali kepada bentuk "tangkai kurma lama" yang nipis (simile yang sangat sesuai dalam konteks Arab, membandingkan bulan sabit yang semakin pudar dengan pelepah sawit yang melengkung dan layu). Ini menunjukkan penghargaan terhadap sifat kitaran penampilan bulan. 

Yang penting, ayat 40 menetapkan peraturan: matahari dan bulan mempunyai peranan yang berbeza - "tidak sepatutnya matahari mengatasi bulan", dan begitu juga malam dan siang mengekalkan urutannya yang betul tanpa satu pun keluar masuk. Ini merujuk kepada kosmos tanpa gangguan dan keseimbangan. Matahari mengawal siang, bulan mengatur malam; masing-masing ada lorong masing-masing. Malam tidak memendekkan siang sebelum waktunya dan tidak pula siang menceroboh sebelum waktunya - satu jaminan kestabilan. "Setiap terapung dalam orbit" boleh merujuk kepada orbit benda angkasa atau laluan biasa yang mereka lalui di langit kita (dari perspektif kita). Sama ada cara, gerakan adalah teratur, tidak menentu.

Surah 55:5 dengan ringkas menyatakan "matahari dan bulan [bergerak] dengan perhitungan yang tepat." Ini menyerlahkan keteraturan matematik dalam gerakan mereka. Dari segi rohani, ketepatan ini adalah tanda "ukuran" Ilahi (Qadar) yang dengannya segala sesuatu ditetapkan. Ia menjemput kita untuk mempercayai kebolehpercayaan rancangan Tuhan. Orang dahulu boleh meramalkan gerhana dan kedatangan musim dengan memerhatikan langit; Al-Quran membayangkan bahawa kebolehramalan ini bukanlah kebetulan tetapi satu tanda - alam semesta beroperasi pada jam Tuhan. Bagi orang beriman, ini memupuk rasa selamat (cahaya cakerawala tidak akan bertembung atau gagal sewenang-wenangnya) dan kekaguman terhadap kebijaksanaan Tuhan (Siapa lagi yang boleh menggerakkan jam yang begitu hebat?).

 Ia juga secara halus menggalakkan pencarian ilmu: memandangkan matahari dan bulan mengikut pengiraan, kita bertujuan untuk mengira dan belajar - yang dilakukan oleh umat Islam, cemerlang dalam astronomi dan sains kalendris sebahagiannya disebabkan oleh ayat-ayat seperti ini. Dalam kehidupan seharian, pemisahan peranan matahari dan bulan juga mempunyai metafora moral: sama seperti matahari tidak boleh menceroboh domain bulan, segala-galanya dalam penciptaan mempunyai tempat dan tugasnya yang sewajarnya - jadi kita harus mematuhi sempadan dan tugas yang Tuhan tetapkan untuk kita (etika manusia, waktu solat, dll.) untuk mengekalkan keharmonian.

Wawasan Saintifik: Ayat-ayat ini sangat kaya dengan kandungan astronomi:

"Tempat berehat" matahari (Arab: mustaqarr) telah ditafsirkan dengan pelbagai cara. Sesetengah sarjana klasik berpendapat ia merujuk kepada waktu matahari terbenam (matahari "berehat" pada waktu malam di bawah ufuk), yang lain kepada titik akhir fizikal (mungkin merujuk kepada penghujung perjalanan matahari yang muktamad). Dari pandangan moden, seseorang boleh mengaitkannya dengan fakta bahawa matahari mengorbit pusat galaksi dan juga satu hari akan menghabiskan bahan bakarnya - dengan itu ia mempunyai destinasi yang ditetapkan dalam masa dan ruang. Kemungkinan lain: "tempat berehat" matahari boleh menjadi kiasan untuk had perjalanannya yang jelas (jauh ke barat setiap petang, seperti yang diperhatikan). Sama ada cara, penekanannya ialah pergerakan matahari dikawal dan terhad, bukan rawak atau tidak berkesudahan.

Fasa-fasa bulan adalah ruji astronomi pemerhatian. Penerangan Al-Quran "sehingga ia kembali seperti dahan kurma yang kering" dengan tepat menangkap hilal terakhir yang semakin pudar sebelum ia hilang ke bulan baru. Ini menunjukkan perhatian kepada keseluruhan kitaran, bukan hanya bahagian waxing. Bulan dalam kalendar Islam (lunar) bermula apabila anak sabit nipis itu kelihatan selepas anak bulan, jadi ayat ini juga menyokong pengiraan masa Islam. Secara saintifik, fasa-fasa bulan terhasil daripada orbitnya mengelilingi Bumi, membentangkan bahagian yang berbeza daripada separuh cahaya matahari kepada kita;

وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِٱلْعَذَابِ ۚ وَلَوْلَآ أَجَلٌۭ مُّسَمًّۭى لَّجَآءَهُمُ ٱلْعَذَابُ وَلَيَأْتِيَنَّهُم بَغْتَةًۭ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ٥٣

"Dan mereka meminta kepadamu menyegerakan kedatangan azab (yang dijanjikan); dan kalau tidaklah kerana adanya tempoh yang telah ditetapkan, tentulah azab itu akan datang menimpa mereka; dan azab itu tetap akan datang menimpa mereka secara mengejut, sedang mereka tidak menyedarinya." Abdullah Muhammad Basmeih

[Surah Al Ankabut.Ayat 53 ]


Yang terpelihara dan tetap adalah "penentuan" yang disebutkan. Ahli astronomi boleh mengira fasa bulan untuk mana-mana tarikh lalu atau masa depan dengan mudah kerana ia adalah kitaran yang stabil. Imejan yang digunakan menunjukkan kelangsingan bulan sabit yang semakin berkurangan; kita kini tahu bahawa pada fasa itu bulan hampir berada di antara Bumi dan matahari, jadi kita hanya melihat secebis bahagian sisi yang diterangi oleh matahari. Bahasa al-Quran mungkin membayangkan orbit bulan agak melengkung (seperti bentuk pelepah itu). Terutamanya, ia tidak mengatakan bulan itu sendiri mengecut, hanya penampilannya - yang sejajar dengan realiti.

"Bukan untuk matahari mengatasi bulan" - Dari segi literal, ini memastikan




[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...