Friday

[ Bahagian 11 ] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: Penggabungan Malam dan Siang, Matahari dan Bulan dalam Keseimbangan



Penggabungan Malam dan Siang, Matahari dan Bulan Seimbang.

Surah Luqman ayat 29 menekankan penciptaan dan kawalan Allah ke atas alam semula jadi, khususnya penggabungan malam dan siang serta peredaran matahari dan bulan yang ditetapkan. Dari perspektif Islam, ayat ini berfungsi sebagai peringatan tentang kuasa Tuhan, kebijaksanaan, dan kerja-kerja rumit alam semesta.

Penjelasan Ayat (Surah Luqman 29):

"Tidakkah kamu melihat bahawa Allah memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam, dan Dia telah menundukkan matahari dan bulan (untuk kamu); masing-masing mengikut peredarannya hingga ke masa yang ditentukan, dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan?"

Penggabungan Malam dan Siang:

Ini merujuk kepada sifat kitaran siang dan malam, di mana satu secara beransur-ansur beralih ke yang lain, menunjukkan kawalan Allah ke atas fenomena langit ini.

Penaklukan Matahari dan Bulan:

Ayat tersebut menyoroti fakta bahawa kedua-dua matahari dan bulan tunduk kepada kehendak Allah dan mengikuti jalan yang telah ditetapkan (orbit) sehingga Hari Kebangkitan.

"Masing-masing meneruskan perjalanannya hingga masa yang ditetapkan":

Ini menekankan bahawa matahari dan bulan mempunyai kursus tertentu yang ditetapkan dan akan berterusan sehingga akhir zaman.

"Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan":

Ini mengingatkan orang yang beriman bahawa Allah maha mengetahui dan memerhatikan tindakan mereka, menggalakkan mereka untuk berhati-hati terhadap tingkah laku mereka.

Perspektif Islam:

Tanda Kekuasaan dan Kebijaksanaan Allah:

Ayat tersebut menggariskan kekuasaan dan kebijaksanaan Allah dalam mencipta dan mengawal alam semesta dan fenomena alamnya.

Galakan Refleksi:

Orang beriman digalakkan untuk merenung tanda-tanda penciptaan ini dan menghargai kebesaran Allah.

Peringatan hari kiamat:

Ayat itu juga berfungsi sebagai peringatan bahawa alam semesta ditadbir oleh rancangan ilahi dan bahawa semua perkara akhirnya akan berakhir, termasuk matahari dan bulan, pada Hari Penghakiman.

Motivasi untuk Perbuatan Baik:

Bahagian akhir ayat, tentang pengetahuan Allah tentang perbuatan manusia, mendorong orang-orang beriman untuk beramal soleh dan menjauhi kemungkaran, kerana mereka akan diminta pertanggungjawaban atas perbuatan mereka.

Pada dasarnya, Surah Luqman 29 adalah peringatan yang kuat tentang penciptaan, kawalan, dan pengetahuan Allah, menggesa orang beriman untuk merenungkan tanda-tanda kekuasaan-Nya dan untuk menjalani kehidupan yang soleh.

Artinya: 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يُولِجُ ٱلَّيْلَ فِى ٱلنَّهَارِ وَيُولِجُ ٱلنَّهَارَ فِى ٱلَّيْلِ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ كُلٌّۭ يَجْرِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى وَأَنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌۭ ٢٩

“Tidakkah kamu melihat bahawa Allah memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam, dan telah menundukkan matahari dan bulan masing-masing berjalan sampai waktu yang ditentukan – dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan?” 

(Surah Lukman/31:  Ayat 29)


يُولِجُ ٱلَّيْلَ فِى ٱلنَّهَارِ وَيُولِجُ ٱلنَّهَارَ فِى ٱلَّيْلِ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ كُلٌّۭ يَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى ۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ ٱلْمُلْكُ ۚ وَٱلَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ ١٣

"Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam, dan Dia telah menundukkan matahari dan bulan, masing-masing berjalan (berjalannya) sampai waktu yang ditentukan. Itulah Allah, Tuhan kamu, kepunyaan-Nya segala kekuasaan, dan sesiapa yang kamu sembah selain Dia tidak mempunyai sebutir biji kurma pun." 
(Surah Fatir/35: Ayat 13)




Tafsir Ibnu Kathir {Surah Fatir Ayat 13]

Keperkasaan dan Kekuasaan Allah Allah memberitahu kita bahawa Dia

يُولِجُ الَّيْلَ فِى النَّهَارِ

(menggabungkan malam ke dalam siang,) ertinya, Dia mengambil dari malam dan menambah siang, sehingga siang menjadi lebih panjang dan malam lebih pendek, iaitu apa yang berlaku pada musim panas apabila hari-hari yang panjang; kemudian hari mula menjadi lebih pendek dan malam lebih lama, iaitu apa yang berlaku pada musim sejuk.

وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِى إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى

(dan telah menundukkan matahari dan bulan, masing-masing berjalan dalam tempoh yang ditetapkan;) Dikatakan bahawa ini bermakna, masing-masing berjalan dalam had yang ditetapkan, atau ia bermakna sehingga hari kiamat; kedua-dua maksud adalah betul. Pandangan pertama disokong oleh Hadis Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu dalam Dua Sahih, yang mana Rasulullah ﷺ bersabda:

«يَا أَبَا ذَرَ أَتَدْرِي أَيْنَ تَذْهَبُ هَذِهِ الشَّمْسُ؟»

(Wahai Abu Dzar! Tahukah kamu ke mana perginya matahari ini) Aku (Abu Dzar) berkata: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Dia berkata:

«فَإِنَّهَا تَذْهَبُ فَتَسْجُدُ تَحْتَ الْعَرْشِ، ثُمَّ تَسْتَأْذِنُ رَبَّهَا فَيُوشِكُ أَنْ يَرْشِ: لَيْقَمَ حَيْثُ جِئْت»

(Ia pergi dan sujud di bawah Arasy, kemudian ia memohon izin daripada Tuhannya, dan tidak lama kemudian dikatakan: "Kembalilah dari mana kamu datang.") Ibn Abi Hatim meriwayatkan bahawa Ibn `Abbas berkata, "Matahari itu bagaikan air yang mengalir, mengalir di langit pada siang hari. Apabila ia terbenam, ia bergerak di bawah bumi ke timur hingga terbit di bawah bumi." Beliau berkata, "Begitu juga dalam kes bulan." sanadnya shahih.

وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

(dan bahawasanya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.) Ini seperti ayat,

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّمَآءِ وَالاٌّرضِ

(Tidakkah kamu mengetahui bahawa Allah mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi) (22:70). Maksudnya ialah Allah adalah Pencipta yang Maha Mengetahui segala sesuatu, sebagaimana firman-Nya:

اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَـوَتٍ وَمِنَ الاٌّرْضِ مِثْلَهُنَّ

(Allah-lah yang menciptakan tujuh langit dan bumi yang serupa dengannya) (65:12).

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَـطِلُ

(Yang demikian itu adalah kerana Allah, Dialah Yang Haq, dan apa yang mereka sembah selain Dia adalah batil;) Ertinya, Dia memperlihatkan kepada kamu ayat-ayat-Nya supaya kamu mengetahui daripadanya bahawa Dialah Yang Haq, iaitu Dia benar-benar wujud dan benar-benar Ilahi, dan bahawa selain-Nya adalah kebatilan. Dia tidak memerlukan sesuatu yang lain, tetapi segala-galanya bergantung kepada-Nya, kerana segala yang ada di langit dan di bumi diciptakan oleh-Nya dan diperhambakan oleh-Nya; tidak ada seorang pun di antara mereka yang dapat menggerakkan walau seberat zarah melainkan dengan izin-Nya. Sekiranya semua penduduk langit dan bumi berkumpul untuk mencipta seekor lalat, mereka tidak akan dapat melakukannya. Allah berfirman:

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَـطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الِّعَلِى

(Yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya Allah, Dialah Yang Haq, dan apa yang mereka sembah selain Dia adalah batil, dan sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.) Ertinya, Dialah Yang Maha Tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadaNya, dan Dialah Yang Maha Besar lagi Maha Besar daripada segala sesuatu. Segala-galanya tunduk dan hina jika dibandingkan dengan Dia


Ma'arif Al Quran

Ini telah dinyatakan dalam ayat: وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْ‌ضِ مِن شَجَرَ‌ةٍ أَقْلَامٌ (27) melalui suatu perumpamaan. Berkata perumpamaan: 'Seandainya semua pokok yang ada di bumi menjadi pena (atau pena dibuat dari semua cabang di atasnya) dan lautan (ditukar menjadi dakwat) didukung oleh tujuh lautan yang mengikutinya, nescaya kalimah Allah (tetap) tidak akan berakhir.' Ungkapan: کلمات اللہ (kalimatul-lah, iaitu firman Allah) bermaksud ilmu dan kebijaksanaan-Nya (Ruh ul-Maani dan Mazhari) yang merangkumi manifestasi kekuasaan Ilahi dan rahmat Ilahi. Kemudian, 'tujuh lautan', yang dirujuk di sini, tidak bermakna terdapat tujuh lautan di tempat lain. Sebaliknya, ini adalah cara untuk mengatakan: Andaikata jika lautan ini diisi semula dengan tujuh lautan lagi, maka semua firman Allah ini tidak boleh dikomitmenkan untuk ditulis. Malah bilangan 'tujuh' muncul di sini sebagai sebahagian daripada contoh. Tiada sekatan bertujuan. Satu lagi ayat al-Quran membuktikannya. Di sana dikatakan:

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ‌ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ‌ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كُلِّمْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

Katakanlah, 'Seandainya lautan menjadi tinta untuk kalimat-kalimat Tuhanku, pasti habis lautan itu sebelum habis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan yang sebanding dengannya' - Al-Kahfi, 18:109.

Dalam ayat ini, dengan berkata: بِمِثْلِهِ (bimithlihi: seperti itu), petunjuk yang jelas telah diberikan bahawa, tidak kira berapa banyak lautan yang disangkakan, cecair tulisan kolektif mereka tidak dapat mengehadkan Firman Allah. Secara rasional, sebabnya jelas. Samudera boleh ditambah satu demi satu dan sama ada tujuh atau tujuh ribu, ia akan tetap terbatas sedangkan Kalam Allah (ilmu) tidak terbatas. Jadi, bagaimanakah sesuatu yang terhad boleh membuat liputan menyeluruh tentang perkara yang tidak terhad?

Seperti yang terdapat dalam beberapa riwayat, ayat ini diturunkan sebagai jawapan kepada soalan yang dikemukakan oleh imam Yahudi. Sebab yang mendorong mereka untuk bertanya soalan ini adalah ayat al-Quran di mana telah dikatakan: 
وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا 
(dan kamu tidak diberi melainkan sedikit daripada ilmu - A1-'Isra', 17:85). 

Apabila Nabi ﷺ datang ke kota Madinah yang diberkati, beberapa pendeta Yahudi mengunjunginya dan mengenai ayat inilah mereka berhadapan dengannya dengan berkata, "Kamu mengatakan bahawa kamu telah diberi sedikit ilmu. Adakah ini yang kamu katakan tentang kaummu, atau adakah kamu memasukkan kami juga ke dalamnya?" Nabi ﷺ berkata, "Maksud saya semua," iaitu, 'orang-orang kami dan orang-orang Yahudi dan Nasrani juga.' Kemudian, meningkatkan tempo penentangan mereka, mereka berkata, "Kepada kami, Allah Ta'ala telah memberikan Taurat yang menonjol sebagai: تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ (penjelasan tentang segala sesuatu)." 

Dia berkata, "Itu juga adalah sedikit jika dibandingkan dengan Pengetahuan Ilahi. Kemudian, bahkan keseluruhan pengetahuan yang terkandung dalam Taurat tidak diketahui oleh kamu sama ada - apa yang kamu lalui tidak lebih daripada ukuran tertentu dari apa yang kamu perlukan. Oleh itu, berbanding dengan Pengetahuan Ilahi, pengetahuan kolektif semua Kitab Suci dan Nabi juga tidak lain hanyalah sedikit." Ia adalah untuk menyokong kenyataan ini bahawa ayat: وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْ‌ضِ مِن شَجَرَ‌ةٍ أَقْلَامٌ (Dan jika semua pokok yang ada di bumi menjadi pena... - 27) telah diturunkan. (Ibn Kathir


Tazkirul Quran

Kewujudan manusia itu sendiri adalah bukti penciptaan. Dan apabila kewujudan seseorang mungkin, kewujudan kehidupan lain adalah sama mungkin. Ia adalah selari dengan pengalaman manusia mendengar satu suara dan melihat satu adegan, yang menyebabkan dia merasakan bahawa ia sepatutnya boleh mendengar banyak suara dan melihat banyak adegan. Penggabungan malam ke siang dan siang ke malam adalah manifestasi yang dapat dilihat dari apa yang dikenali pada zaman sekarang sebagai putaran paksi bumi. Putaran berterusan bumi pada paksinya dengan ketepatan yang sempurna dan beberapa kejadian lain yang serupa menunjukkan bahawa Pencipta dan Tuhan Alam Semesta ini sangat hebat. Dalam keadaan ini, siapa lagi yang boleh disembah selain Dia? Dan siapa yang boleh diberi tempat yang paling penting dalam kehidupan seseorang? Hakikatnya ialah memberikan kedudukan keagungan kepada selain Allah hanyalah kepalsuan, kerana tidak ada sesiapa pun selain Allah yang memiliki kebesaran.

Refleksi: Kedua-dua ayat mengagumi peralihan lancar siang dan malam dan gerakan patuh matahari dan bulan. Imej penggabungan atau pengadunan (Yūliju Arab, bermaksud menyebabkan masuk atau bertindih) menyerlahkan fajar dan senja yang beransur-ansur - siang perlahan-lahan memudar ke malam dan malam ke pagi. Perkembangan lembut ini adalah rahmat, menghalang kegelapan atau cahaya yang tiba-tiba. Ia melambangkan bagaimana pengurusan Tuhan dunia ini lancar dan baik, tidak mendadak atau huru-hara. Ayat-ayat itu juga mengulangi bahawa matahari dan bulan "tertakluk" kepada undang-undang ilahi, masing-masing bergerak sehingga masa yang ditetapkan - yang boleh bermakna kitaran setiap hari, kitaran setiap bulan, atau akhirnya sehingga Hari Penghakiman (jangka hayat terhingga mereka dalam rancangan kosmik). 

Dari segi rohani, ini meyakinkan kita tentang kebolehpercayaan perintah Tuhan: kita boleh mengharapkan matahari terbit demi malam dan bulan terbit selepas matahari terbenam, sama pastinya seperti kita mengharapkan janji dan keadilan Tuhan. Baris "Adakah Allah yang mencipta seperti yang tidak mencipta?" (dalam konteks 35:13-14) dan sebutan bahawa berhala "tidak memiliki selaput biji kurma" membawa pulang bahawa hanya Pencipta yang mempunyai kawalan sedemikian ke atas kitaran yang luas ini; tuhan palsu tidak mengawal apa-apa. Bagi orang yang beriman, setiap matahari terbit adalah peringatan setiap hari tentang rahmat Tuhan yang diperbaharui, dan setiap matahari terbenam peringatan untuk mencerminkan dan percaya bahawa cahaya akan datang semula - metafora untuk harapan dan kebangkitan. 

Terutama, 31:29 berakhir dengan mengatakan Tuhan mengetahui tindakan kita: sama seperti siang dan malam bertukar tanpa gagal, perbuatan dan pilihan moral kita tidak pernah hilang dalam kegelapan; mereka dilihat dan akan diberi balasan. Interaksi susunan kosmik dan susunan moral dilukis secara halus: Dia yang mengekalkan basikal di langit juga mencatat kehidupan kita. Kita digesa untuk "melihat" tanda-tanda ini dan dengan itu ingat bahawa kehidupan mempunyai irama dan tujuan di bawah Tuhan yang Berhati-hati.

Wawasan Saintifik: Penggabungan malam secara beransur-ansur menjadi siang adalah akibat langsung daripada putaran dan atmosfera Bumi. Bumi berputar pada paksinya (~23 jam 56 minit setiap putaran penuh), menyebabkan matahari terbit dan terbenam dari mana-mana lokasi tertentu. Jika Bumi tidak mempunyai atmosfera, siang akan bertukar menjadi malam secara tiba-tiba apabila matahari terbenam di bawah ufuk. Tetapi terima kasih kepada suasana kita, kita mengalami senja - sinaran matahari bertaburan di langit atas walaupun selepas ia terbenam, memberikan tempoh cahaya malap dan bukannya kegelapan serta-merta. Ini betul-betul "penggabungan" atau pengadunan: siang hari bukan sahaja dimatikan, ia pudar dengan anggun. 

Tempoh senja berbeza mengikut latitud dan musim, tetapi di mana-mana di Bumi terdapat beberapa tempoh peralihan. Pertukaran lembut ini bermanfaat untuk kehidupan manusia dan haiwan. Haiwan diurnal mendapat petunjuk untuk mencari perlindungan kerana ia beransur-ansur menjadi lebih gelap; makhluk malam juga menggunakan senja sebagai isyarat untuk menjadi aktif. Jika malam tiba serta-merta, banyak makhluk akan ditangkap tidak bersedia. Oleh itu, aeronomi (sains atmosfera atas) mendedahkan bahawa langit kita, dengan menaburkan cahaya matahari, mencipta fajar dan senja yang sesuai untuk irama kehidupan. 

Dari perspektif astronomi, pertukaran siang dan malam yang berterusan selama berbilion tahun menunjukkan putaran Bumi kekal sangat stabil. Bumi tidak memperlahankan atau mempercepatkan secara rawak dalam apa-apa cara yang dramatik (geseran pasang surut dari bulan memanjangkan hari dengan sangat perlahan, hanya kira-kira 2 milisaat setiap abad). Kestabilan ini adalah hasil daripada pemuliharaan momentum sudut - prinsip fizik yang menyatakan jasad berputar akan mengekalkan putaran malar melainkan digerakkan oleh daya. Ia hampir puitis: undang-undang alam menjamin kesinambungan kitaran siang-malam, sama seperti Al-Quran membayangkan jaminan ilahi. Para saintis boleh mengira bahawa putaran Bumi mungkin lebih cepat pada masa lalu (sehari mungkin 22 jam 600 juta tahun yang lalu), tetapi ia telah perlahan kepada 24 jam dengan cara yang sangat stabil. Tiada risiko Bumi tiba-tiba menghentikan putarannya sendiri (yang akan melanggar fizik asas).

Ayat-ayat itu juga bercakap tentang matahari dan bulan yang berjalan "untuk tempoh yang ditetapkan". Dari segi astronomi, kita boleh mentafsirkan ini sebagai hakikat bahawa badan ini mempunyai jangka hayat terhingga atau titik akhir yang boleh diramal. Matahari tidak akan bersinar selama-lamanya; seperti yang dinyatakan sebelum ini, ia hampir separuh daripada hayat jujukan utama ~10 bilion tahun, selepas itu ia akan menghabiskan bahan api hidrogennya. Maka sesungguhnya matahari itu sedang beredar hingga suatu masa yang ditentukan. Bulan, pada skala yang lebih pendek, melalui fasa dan orbitnya mengelilingi Bumi dengan tepat.




[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...