Tuesday

No.65 - Mukjizat -Doa Rasulullahﷺ agar Anas Ibn Malik dikurniakan harta dan anak




Siapakah Anas Ibn Malik رضي الله عنه ?

Sayyidina Anas Ibn Malik رضي الله عنه adalah anak kepada Umme Sulaym (juga dikenali sebagai Rumaysah رضي الله عنها). rasulullah  sangat menyayangi Sayyidina Anas Ibn Malik رضي الله عنه yang menganggap Sayyidina Anas Ibn Malik رضي الله عنه seperti anaknya sendiri dan kadangkala memanggilnya dengan perkataan ‘Wahai Anakku’.

Ibunya dengan sangat bijak meletakkannya bersama Rasulullahﷺ yang kita cintai sejak umur 10 tahun, dan dia berkhidmat dan menghabiskan masa bersama Nabi ﷺ yang kita cintai selama 10 tahun. Disebabkan syarikat ini dan juga keghairahan beliau untuk belajar daripada Rasulullahﷺ yang dikasihi kita, beliau adalah antara hadith fil Mukthirin (para sahabat yang paling banyak meriwayatkan Hadits). Beliau meriwayatkan sebanyak 2286 Hadits

Beliau kekal dalam khidmat Rasulullahﷺ kita yang dikasihi sehingga kewafatan Nabi ﷺ yang kita cintai. Dia berumur 20 tahun ketika itu. Apabila dia menceritakan tahun perkhidmatan ini dia berkata, Rasulullahﷺ tidak pernah memarahi saya atau menjerit kepada saya sepanjang masa ini.

Selepas kekasih kita Rasulullahﷺ wafat beliau berpindah ke Basra dan Iraq, di mana beliau meneruskan pembelajaran dan pengajaran agama. Melalui doa Rasulullahﷺ yang kita cintai, baginda memperoleh umur yang sangat panjang. Beliau meninggal dunia pada usia 103 tahun dan dikebumikan di Basra, Iraq.

Disebabkan umurnya yang sangat panjang, beliau menjadi guru kepada ramai sahabat dan tabi’ee. Orang-orang seperti Hasan Basri رحمۃ اللّٰہ علیہ, Qatada رحمۃ اللّٰہ علیہ dan Thabit Bunani رحمۃ اللّٰہ علیہ semuanya belajar di bawahnya dan mendapat manfaat daripada syarikatnya.

Doa yang istimewa bertindak sebagai mukjizat Rasulullahﷺ yang kita cintai

Suatu ketika ibu tercinta Anas Ibn Malik رضي الله عنه memohon kepada Nabi ﷺ kita untuk mendoakan anaknya. Rasulullahﷺ kekasih kita mewajibkan dan berkata;

 اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ و أَطِلْ عُمُرَهُ وَ اغْفِرْ ذَنْبَهُ

“Ya Allah kurniakanlah kepadanya (Anas رضي الله عنه) harta dan anak yang banyak, panjangkan umurnya dan ampunilah dosa-dosanya.” 

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hasil dari doa ini ialah:

1) 'Kekayaan yang melimpah' - Walaupun pokok orang lain berbuah setahun sekali, pokoknya akan berbuah dua kali setahun.

2) 'Banyaknya Anak' - Allah Ta'aala mengurniakan beliau dengan keluarga yang ramai sehingga beliau melihat 120 orang anak, cucu dan lain-lain dalam hidupnya.

3) ‘Panjangkan umurnya’ – Dia panjang umur, hidup sehingga umur 103 tahun dan merupakan antara sahabat terakhir yang meninggal dunia.

4) ‘Ampunkan dosanya’ – Apabila dia menyebut doa ini kepada murid-muridnya, dia akan berkata bahawa 3 doa pertama telah diterima dan saya berharap doa terakhir akan diterima juga dan Allah akan memberi saya keampunan.

5) Anas bin Malik bin Nadhr Al-Anshari Al-Khazraji adalah seorang shahabat nabi yang memiliki harta banyak dan berumur panjang. Ketika Rasulullahﷺ hijrah, Anas masih sangat kecil, berusia sepuluh tahun. Sejak kecil ia menjadi pelayan Rasulullahﷺ selama kurang lebih sepuluh tahun.

6) Anas bin Malik رضي الله عنه bercerita: “Dahulu ibuku membawaku menghadap Rasulullahﷺ.” Berkata Ummu Anas: “Wahai Rasulullah, ini si kecil Anas, aku bawa ia kepadamu agar berkhidmat untukmu. Doakanlah untuknya wahai Rasulullahﷺ!

7) Kesan daripada doa tersebut, Allah SWT telah panjangkan umurnya, mempunyai anak dan harta yang banyak sebagaimana yang dikatakan oleh Anas r.a sendiri: “Demi Allah, hartaku sangat banyak dan anak cucuku hari ini lebih seratus orang.”

8) Mengikut catatan Anas bin Malik رضي الله عنه memang kaya, mempunyai anak seramai 120 orang, umur ketika men1ngg4l dunia pada umur 104 tahun (93 H) dan meriwayatkan 2200 hadis Rasulullahﷺ.

9) Abul ‘Aliyah Ar-Rayahi (tabi’in) berkata: “Anas bin Malik رضي الله عنه memiliki sebuah kebun kurma yang selalu berbuah dua kali dalam setahun.” (Tidak sebagaimana kebun pada umumnya yang berbuah hanya sekali)

Adakah kamu tahu?

Setiap kali Anas رضي الله عنه mengkhatamkan Al-Qur'an, dia akan mengumpulkan semua ahli keluarganya (besar) dan memasukkan mereka ke dalam do'a yang dikabulkan. Ini hampir sama dengan perhimpunan Khatmul Quran (mengkhatamkan Quran) yang kita saksikan hari ini! !!

Doa yang sangat istimewa dari Anas رضي الله عنه untuk umat ini:

Sayyiduna Anas رضي الله عنه pernah dibawa ke hadapan Hajjaj ibn Yusuf yang telah merancang untuk mencederakannya. Sayyiduna Anas رضي الله عنه memberitahu Hajjaj bahawa dia tidak akan dapat menyakitinya kerana dia mempunyai doa yang diajarkan kepadanya oleh Nabi tercinta kita ﷺ yang menawarkan perlindungan daripada syaitan, penguasa yang zalim dan binatang pemangsa.

Du’a:

بِسْمِ اللَّهِ عَلَى نَفْسِي وَدِينِي، بِسْمِ اللَّهِ عَلَى مَا أَعْطَانِي رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ، بِسْمِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِي وَمَالِي، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ رَبِّي، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ رَبِّي لَا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، أَجِرْنِي مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ، وَمِنْ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ، إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ، فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ

Faedah:

Sesiapa yang membaca doa ini pada waktu pagi dan petang akan diselamatkan daripada segala kesusahan dan kemudaratan.

Beberapa nasihat yang diberikan kepada Anas رضي الله عنه oleh Nabi kita yang dikasihi ﷺ:

‘Wahai anakku! Seandainya kamu boleh menghabiskan waktu pagi dan petang kamu tanpa ada kedengkian dan kebencian terhadap sesiapa pun maka hendaklah kamu berbuat demikian kerana ia adalah sunnahku dan sesiapa yang menghidupkan sunnahku niscaya dia mencintaiku dan sesiapa yang mencintaiku akan bersamaku di Jannah.' ( Tirmidzi)

‘Wahai anakku! Setiap kali kamu memasuki rumah kamu, ucapkanlah salam. Ini akan menjadi sumber Barakah- berkat- untuk anda dan keluarga anda'. (Tirmizi)


‘Kamu akan bersama orang yang kamu cintai (pada hari qiyamah) (Sahih Al-Bukhari.

Hanya Allah Yang Lebih Mengetahui
















No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...