Wednesday

No.40 Mukjizat - Makanan & Air Untuk Berwuduk Yang Sedikit Cukup Untuk Diguna Ramai Orang.



Makanan Yang Sedikit Cukup Untuk Ramai Orang.

Salamah b. Al-Akwa‘ رضي الله عنه meriwayatkan: Kami pernah berangkat bersama Rasulullah ﷺ dan kami menghadapi kesukaran yang besar, dan memutuskan untuk menyembelih sebahagian daripada haiwan tunggangan kami [untuk makanan]. Rasulullah ﷺ memerintahkan kami untuk mengumpulkan ransum makanan kami, jadi kami menghamparkan selembar kain dan kulit di mana ransum semua orang dikumpulkan. 

Saya meregangkan diri untuk menilai berapa banyak itu, dan ia adalah [hanya] kawasan yang boleh diduduki oleh kambing kecil. Kami adalah empat belas ratus orang; kami makan sepuas-puasnya dan kemudian mengisi beg kami dengan bekal. Rasulullah ﷺ kemudian bertanya, "Apakah ada air untuk berwudhu?" Seorang lelaki datang ke hadapan dengan sebuah bekas kecil yang berisi sedikit air, yang Rasulullah ﷺ dikosongkan ke dalam besen yang lebih luas. 

Dari jumlah itu semuanya berwuduk dengan sempurna. Lapan orang kemudian datang dan bertanya, "Apakah masih ada air untuk berwudhu?" Rasulullah ﷺ menjawab, “Air wuduk telah selesai.” Seperti yang ditunjukkan oleh Imam an-Nawawi di tempat lain, “Apabila seorang Sahabat menceritakan sesuatu yang luar biasa ini, dan menyebutkan sebagai bukti sendiri yang menghadirinya bersama-sama Sahabat yang lain, yang mendengar riwayatnya. dan dakwa atau dengar tentangnya, dan jangan mencelanya, yang itu lebih menguatkannya dan memerlukan pengetahuan [pasti] tentang kebenaran perkataannya.”




No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...